Facebookpinterestlinkedininstagram

Ett glas vatten. Är det halvfullt eller halvtomt? Det är kanske den vanligaste frågan vi ställer oss när vi talar om stress – att det har en betydelse HUR man bemöter stressen. Hur den egna inställningen påverkar hur man mår. Det är också en sanning, men inte den enda sanningen.

 

water-1154080_1920

Hur tungt är ett glas vatten?

 

Ett glas vatten kanske väger mellan 200-500 gram beroende på storleken på glaset. Men storlek och vikt är oväsentligt när man talar om stress. Hur stor stressen och stresspåslaget är i en given stund spelar inte alls lika stor roll som hur LÄNGE vi ska bära glaset. Våra ”fly eller fäkta” gener klarar kortvarig stress med bravur, våra kroppar är byggda för att klara av den!

Att hålla upp ett glas vatten i en minut klarar de allra flesta utan problem. Ska jag hålla upp glaset i en timme börjar nog armen värka och om jag måste hålla upp glaset i en hel dag domnar förmodligen armen bort helt. Glasets vikt är hela tiden detsamma, men ju längre jag håller det, desto tyngre blir det.

På samma sätt fungerar stress och oro i våra liv. Om vi utsätter oss för dem en stund så händer inget alls. När vi utsätter oss längre stunder börjar det gnaga och värka i oss och om vi är ständigt utsatta för stress och oro blir vi så småningom paralyserade och handlingsförlamade.

Kom därför alltid ihåg att ställa ned glaset. Vi har alla olika utgångsläge för hur tungt och hur länge vi orkar, men ingen orkar hålla upp glaset för evigt. Stress påverkar alla förr eller senare.

Stress påverkar inte bara din handlingsförmåga. Hela din kropp förlamas vid långvarig stress. Matsmältningen slutar fungera, förbränningen blir sämre, näringsupptaget upphör, fettinlagringen ökar, inflammationerna i kroppen ökar, blodcirkulationen koncentreras till de mest centrala delarna, fertiliteten minskar, osv. Kroppen hamnar helt enkelt i en obalans som det kan vara riktigt svårt att ta sig ur på egen hand om man låter det gå så långt att det går ”ända in i väggen”.

 

10 tips hur du kan få kontroll över stressen i ditt liv:

 

  1. Se över dina matvanor och börja äta lågkolhydratkost. Kolhydrater, tillsatser, kemikalier, socker, alkohol, koffein och andra centralstimulerande droger stressar din kropp och leder till inflammationer.

  2. Se över dina relationer. Att leva i en dålig relation med sin partner, arbetskollegor, vänner, familj skapar stress. Försök att prata igenom situationen med dem de berör, gör dig av med energitjuvarna om det inte blir bättre.

  3. Tänk positivt. Inled varje dag med att fokusera på det positiva som ska hända den dagen. Se möjligheterna istället för hindren.

  4. Acceptera att du kan göra fel. Folk blir ledsna och besvikna på dig och det är okej. Försök att vända det som händer till att du tar lärdom och kommer att göra annorlunda nästa gång, grubbla och älta inte.

  5. Välj dina konflikter. Innan du tar strid så tänk först tanken om detta är viktigt nog att ödsla sin energi på. Om svaret är ja – Go for it! – hävda din rätt och stå på dig. Är svaret nej – acceptera yttre omständigheter och försök vända det till något positivt istället.

  6. Känn dig tillräcklig och undvik att känna dig otillräcklig. Var nöjd och fokusera på det du redan har åstadkommit. Ha målet synligt, till exempel en färdigrensad rabatt i trädgården, men fokusera på de ytorna som redan är rensade och känn dig nöjd över dem. När dagen är slut ska du vara nöjd med det du uträttat, även om du inte blev klar med målet du satt upp.

  7. Gör EN sak åt gången. Fuck multitasking! Vi kan bara koncentrera oss på en sak åt gången, sedan kan vi olika snabbt växla mellan sakerna vi fokuserar på, ”kunna ha många bollar i luften” är en egenskap som gör kroppen en rejäl björntjänst. Gör det du gör och koncentrera dig på att göra bara det. Bara laga mat. Bara handla. Bara träna. Var närvarande i  det du gör.

  8. Planera in egentid då du kan göra vad du vill utan att känna andra måsten varje dag. En kort stund räcker även om det självklart är bättre med långa stunder. Återhämtning är att ställa ned glaset.

  9. Strukturera din fysiska miljö. Rensa i röran så att du hittar dina saker. Var sak på sin plats. Hemma och på kontoret. Släng, skänk eller sälj sådant du inte behöver. Materiella saker tar din energi, att göra sig av med dem kommer att frigöra energi och ge dig mer lugn och harmoni.

  10. Sov! Gå och lägg dig senast klockan 22 och sov 7-9 timmar så stresshormon nivåerna håller sig i schack.

Jag är absolut allt annat än perfekt när det kommer till stresshantering. Jag kämpar framförallt med punkt nummer 7, att bara göra en sak åt gången. Oftast känner jag mig som hackspetten i Kalle Ankas Jul som är överallt och ingenstans. Både på arbetet och fritiden så gör jag oftast flera saker samtidigt, vilket leder till att jag inte har fullt fokus på något av det jag gör och känslan av att inte ha kontroll gör mig stressad.

Punkt nummer 8 är också ett stort utvecklingsområde för mig, även om jag är duktig på att göra sådant jag vill göra och avsätter tid för det, så flikar jag ändå gärna in ett prestationskrav och en deadline åt mig själv helt utan anledning. Istället för att bara helt kravlöst njuta av stunden.

 

Hur är det i er vardag? Kommer ni ihåg att ställa ned stressglaset med jämna mellanrum?

Facebookpinterestlinkedin