Facebookpinterestlinkedininstagram

Livsstilsförändring

Om du läser den här bloggen står du förmodligen i startgroparna med att göra en livsstilsförändring på något vis och är nyfiken på om detta med PALEO eller LCHF kanske är något för dig? Åt vilket håll du än väljer att göra din förändring – vare sig du väljer att följa mina kost och livsstilsråd eller ej – så kommer du att vara tvungen att ändra dina prioriteringar och vanor i livet. Annars blir det ingen förändring.

För vissa kan det vara busenkelt; Bara att välja bort kolhydraterna ur maten, stressa mindre, motionera smartare, ta sina kosttillskott och vips så är livsstilen förändrad!

För de allra flesta sitter våra vanor och rutiner djupt rotade ända in i vårt omedvetna, många saker är genetiskt betingade och vissa reaktioner sker kemiskt helt utanför vårt kontrollområde, andra har beroendeproblematik. Allt detta försöker jag som kostrådgivare hjälpa dig med genom att hitta verktyg som fungerar för just dig och din vardag.

 

För att få till en livsstilsförändring, om det så gäller att gå ned i vikt eller börja läsa fler böcker, bli frisk eller börja med en ny hobby, så finns det ett antal prioriteringspunkter du måste göra:

 

  1. Det första du ska göra är alltså att BESTÄMMA DIG FÖR ATT HÄDANEFTER SKA DU PRIORITERA DIG SJÄLV! Själva grundproblematiken för de allra flesta brukar vara just att börja prioritera sig själva. Detta är nämligen något fult man inte gör i landet lagom, särskilt om man är kvinna och dessutom mamma. Givetvis drabbas även män av samvetskval om de inte sätter familjen eller jobbet som nummer ett på sin prioriteringslista, men samhället i stort höjer oftast mer på ögonbrynet åt kvinnor än män, ännu så länge iallafall, är min personliga uppfattning.
  2. Identifiera dina mål. Skriv ned dem. Vad är det du vill åstadkomma med din livsstilsförändring?
  3. Identifiera vad som krävs av dig för att nå målen.
  4. Identifiera alla hinder som kan uppkomma för dig att utföra det som krävs för att nå målen. Det är här prioriteringsarbetet börjar. Vad är det du kan omprioritera för att tillgodose dina egna behov? Vad kan du sluta göra helt? Vad måste andra kompromissa med för att tillgodose dina behov? Vilka situationer måste du undvika helt? Vilka personer hindrar mer än hjälper dig och hur ska du hantera dem? osv.
  5. Gör upp en plan för alla tillfällen då hinder uppstår och hur du kan agera för att undvika att göra avsteg för att nå dina mål.
  6. Om och när du gör avsteg ska du aldrig se det som ett misslyckande, snarare som en nyttig lärdom som du får agera annorlunda på nästa gång.

 

Det skulle alltså kunna se ut så här:

 

  1. HÄDANEFTER SKA JAG PRIORITERA MIG SJÄLV! Mår jag bra, mår alla runt omkring mig bra, jag presterar bra på arbetet, hemma, blir en roligare vän och partner och ALLA VINNER på att jag mår bra och prioriterar mig själv!

  2. Jag vill gå ned i vikt och bli normalviktig, dvs för min längd är det 70 kilo. Jag vill väga 70 kilo.

  3. För att väga 70 kilo måste jag äta mer fett och mindre kolhydrater och sluta överäta.

  4. Hinder som kan uppstå i min vardag är: A) att vi ofta har restaurangluncher med våra kunder, eller B) att det inte blir någon mat över till matlådan, så att jag inte kan styra mitt matintag på arbetstid. C) Jag har för vana att fika med vännerna efter jobbet varje måndagseftermiddag och äter då alltid en bulle till mitt kaffe. D) Min mormor blir sur om jag inte provar alla hennes sju bakverk på släktträffen och hon lagade dessutom pasta carbonara enbart för min skull, för hon vet ju att det är min favoriträtt. E) Varje fredag äter jag en påse chips medan jag tittar på Let´s Dance, det är gott och mysigt och hör fredagen till.

  5. A) För att inte göra avsteg väljer jag alltid grönsallad på restaurang eller väljer att vara en ”jobbig” kund som ber dem göra om rätten så att den passar mig. B) Jag försöker att anpassa matlagningen hemma så att det alltid blir mat över till matlådan och har reservlådor i frysen om det mot all förmodan inte skulle bli mat över. C) Jag föreslår kompisarna att vi ska börja gå en promenad istället för att fika på måndagarna så att jag slipper frestas att ta en bulle, som jag vet att jag egentligen inte vill ha. Det är bra kompisar och de förstår säkert att jag behöver prioritera mig själv, om inte så slutar jag träffa dem på måndagsfikat. D) Jag ringer mormor innan släktträffarna och berättar om mitt dilemma med hennes kakor och pastan, kanske erbjuder hon sig att göra något annat åt mig, annars erbjuder jag mig att ta med något själv som passar. E) Jag provar att äta andra saker än chips till Let´s dance, om det inte funkar slutar jag titta på Lets Dance och gör något annat som jag inte förknippar med att äta chips.

  6. Jag kunde inte låta bli chipspåsen i fredags när jag tittade på Lets Dance. Det var synd, men jag lärde mig att jag inte kan ha chips hemma om jag ska fredagsmysa. Jag provar det nästa fredag, om jag ändå tvångsmässigt rusar iväg och köper chips får jag sluta titta på programmet.

Detta är givetvis bara exempel på hinder och lösningar. Du kanske väljer att prioritera att mormor som har ansträngt sig så för din skull inte ska bli ledsen och äter av bullar och pasta med god aptit. Och det är helt okej så länge du har bestämt att göra den prioriteringen och vet att då får ditt eget mål med viktminskning stå tillbaka en stund. Det är helt i sin ordning. Huvudsaken är att man har bestämt på förhand hur man ska prioritera, så att man inte riskerar att prioritera bort sig själv och sina egna mål för att vara andra till lags hela tiden eller för att man inte kan kontrollera och inte har identifierat vad som triggar ens eget sug och kemiska reaktioner kroppen. Hur du prioriterar spelar alltså ingen roll så länge du är medveten om vad din prioritering innebär för ditt eget mål och hur mycket du är villig att ge avkall på för att nå det.

Facebookpinterestlinkedin