Facebookpinterestlinkedininstagram

wellness-1021131_1920

Det spelar ingen roll hur nyttigt du äter, hur mycket du tränar eller hur mycket du kan prestera på jobbet och hemma – om du inte vet hur man slappnar av kommer din kropp förmodligen inte kunna tillgodogöra sig ditt hälsosamma liv, eftersom stresshormonerna hämmar hela mag- och tarmsystemet att kunna göra sitt jobb!

Jag fastnar ofta själv i stressfällan, och för att undvika detta har jag fått till rutiner till att göra ingenting ett tag. Och med ingenting menar jag alltså INGENTING, inte grubbla och tänka och lösa både världens och familjens och jobbets problem. Hur ofta gör ni det med handen på hjärtat?

Min vardag består av arbete 7-16, nio timmar då jag gärna vill vara duktig och prestera bra. Därefter följer ett par timmars hemarbete som inkluderar matlagning, städning, tvätta, diska, handla, osv. varvat med läxhjälp, skjutsning till kompisar, aktiviteter, träningar och allmänt trivselumgänge förstås, dessa timmar vill jag självklart också vara på topp. Därefter pluggar jag några timmar innan jag lägger mig och då måste jag vara klar i skallen och fokuserad, annars kan jag inte ta till mig kunskapen. Det är ganska lite tid för att vila och bara vara, och jag tror att många känner igen sig i min vardag. Det går i ett tills man stupar i säng!

För att hålla stressnivåerna i schack och låta kroppen få tid till återhämtning har jag infört några rutiner för att försöka att till fullo slappna av under korta stunder i vardagen. Jag vaknar extremt tidigt varje morgon, något jag brukade vara irriterad över tills jag upptäckte att jag faktiskt inte var trött, hur lite jag än hade sovit så känner jag mig aldrig trött när jag vaknar och eftersom jag inte behöver stiga upp brukar jag utnyttja stunden till mindfulness övningar. Alltså övningar som gör att jag bara är här och nu och rensar hjärnan på alla andra tankar. I början var det väldigt svårt att behålla fokus och jag fladdrade iväg hela tiden, men övning ger färdighet och numer känner jag en stor skillnad i kroppen om jag någon dag skulle hoppa över detta moment. Är du nyfiken på olika övningar kan jag rekommendera Maria Helanders sida, där finns även gratis alternativ att prova på eller så finns där en mängd olika appar i din telefon som till exempel Headspace!

En annan rutin jag använder i min vardag är att ligga en stund på min Yantra Mat, alltså en spikmatta. När man ligger på en spikmatta måste man tvunget slappna av i musklerna för att det inte ska göra ont och jag brukar använda den innan jag går och lägger mig, samtidigt som jag bara koncentrerar mig på att andas och rensar huvudet på alla tankar. Efteråt somnar jag som en stock.

Andra rutiner som jag tillämpar lite här och då är mikropauser. Oftast brukar jag ta in rummet och försöka känna allt som pågår där, bara vara här och nu och tills fokuset på det är knivskarpt. Då är man färdig att fortsätta med det man håller på med. Ibland tar det några sekunder, ibland några minuter. Bäst effekt får man givetvis om man gör detta ute i naturen och andas in frisk luft och hör fågelsång och känner doften av blommor! Effekten man söker är alltså att pulsen och andningen går ned i frekvens och att adrenalinnivåerna sjunker.

Sedan har jag insett att en av mina allra bästa stunder för avkoppling är när jag lagar mat, när jag får vara kreativ och samtidigt känner att jag gör något bra för familjen, när jag får vara fokuserad på dofter, smaker, färger och temperaturer då mår jag som allra bäst och som tur är så får jag göra detta minst en gång om dagen, varje dag!

Känn efter ni med, vad gör ni i vardagen som får er att slappna av? Hur skulle ni kunna göra det ännu lite mer och lite mer effektivt? Tyvärr är forskarna rörande överens om att aktiviteter som, att titta på TV, Facebook, spela spel på datorn, osv. inte den avkoppling hjärnan behöver även om det kan vara ett bra sätt att komma ifrån vardagen och koppla ifrån de vardagliga problemen.

 

Facebookpinterestlinkedin