Facebookpinterestlinkedininstagram

Något som jag på senare år har fått allt mer insikt om är hur viktigt det är att ha kontakt med sitt eget inre. Att vi inte rusar på i livet och sedan på gamla dagar inser att vi inte alls levt vårt liv så som vi egentligen hade velat. Mycket ångest skulle säkert kunna undvikas om vi bara levde våra liv mer i fas med oss själva. (Jag pratar just nu om oss som lever i I-länder och inte behöver fly för våra liv på grund av krig och hemskheter. Utan om dig och mig som har våra grundläggande trygghetsbehov tillfredsställda.)

Många människor tillbringar åtta timmar varje dag på jobb de vantrivs på, resten av den vakna tiden tillbringar man i destruktiva förhållanden och med meningslösa aktiviteter.  Istället tar man ut sin tristess och sitt missnöje i olika tröstbeteenden som tillfälligt får oss att må bra, men som i slutändan kan ge ännu mer ångest än vi hade från början.

Det kan röra sig om sådant som är socialt oacceptabelt, som alkohol och narkotika, men också ta sig uttryck i spel-, shopping-, sex- och matmissbruk, för att nämna några vanliga exempel. Man kan absolut leva med missbruk och vara en fullt fungerande människa utåt sett. Problemet är hur man mår inombords. Och det behöver man inte känna efter när man har sin ”drog” att ta till så fort det börjar bli lite jobbigt.

 

Socker Missbruk

 

Egentligen handlar det bara om en enkel kemisk process: Belöningshormonet dopamin frisätts naturligt av mat, social aktivitet och sex eftersom de också är beteenden som behövs för att säkerställa vår överlevnad och därför känner vi oss också ”belönade” när vi tillfredställer dessa behov. Men dopamin frisätts också av olika substanser och olika beteenden och vi får samma känsla av njutning när vi bejakar dem. När dopamin-nivåerna sjunker däremot reagerar vi olika beroende på hur känsliga vi är inför detta fenomen. Så hur känns det för dig när belöningshormonet sjunker efter att du shoppat den där snygga väskan, druckit den där groggen, ätit den där chokladkakan, osv!? För många är det helt okej. För andra behövs snabbt en ny dopaminhöjande åtgärd. Mer choklad NU! Många substanser är kraftigt beroendeframkallande fastän vi inte vet om det. Socker är till exempel den vanligast förekommande missbrukssubstansen. Socker är MER beroendeframkallande än både kokain och heroin i vetenskapliga studier!

Genom att vara i kontakt med sig själv kan man lättare utröna och konfrontera dessa känslor som ett beroendebeteende framkallar. När känslan kommer, oavsett vad det är för känsla, kan man genom meditation nämligen lära sig att möta känslan istället för att springa raka vägen till skafferiet efter godispåsen eller ut på balkongen med en cigarett.

Vad gör man då när man mediterar? Man gör absolut ingenting! Det är inte svårare än så. Det behövs ingen kurs i meditation och inga förkunskaper. Att meditera är lätt. Sitt, stå, ligg kvar och andas in och ut  och följ andningen med din uppmärksamhet. Hjärnan kommer att göra allt i sin makt för att villa bort dig och få dig på andra tankar, det är därför man blir bättre på att meditera ju mer man tränar på det. För allt du behöver träna på är att få till fokus och intensiv uppmärksamhet. Tankarna blir så småningom rena och klara och allt ”tjatter” och tvångsmässiga och negativa tankar försvinner.

 

meditera

 

Meditation riktar fokus inåt, det kan kännas svårt i början att skilja på tanke och känsla och tanken kan ofta vara ”att jag känner ingenting, det här är meningslöst, nu gör jag nåt vettigt istället, dvs röker den där cigaretten”, men om man då stannar kvar och koncentrerar sig på sin andning och sin kropp så skingras tankarna så småningom och man upplever en aktiv närvaro. I detta tillstånd kommer man lättare i kontakt med sig själv och sitt inre, får svar på sina frågor och kan lättare möta missbruksbeteenden, negativitet och verklighetsflykt. All energi som tidigare lagts på att dämpa obekväma känslor kan nu omvandlas till något utvecklande och kreativt.

Meditation är ett ypperligt hjälpmedel för alla som vill leva mer medvetet, lyckligare och känna att man accepterar sig själv och sitt liv. Det är nämligen dit man kommer när man har mediterat ett tag. Självklart krävs det fler åtgärder om man lider av olika beroenden och missbruk, att avhålla sig från substanser som triggar är förstås det mest självklara, men också att komma underfund med vad det är som utlöser beroendet från början. Missbruk och beroenden behöver man ta itu med från grunden med exempelvis samtalsterapi eller andra åtgärder så att man kommer åt roten till det onda, ofta är det en taskig självkänsla och självbild som skapar oredan.

Många som söker kostrådgivning är sockerberoende. En diagnos som tas mycket lättvindigt av sjukvården idag, men som är minst lika allvarlig som alkoholism och narkotikamissbruk! Och som man behöver vara dubbelt så stark för att kunna ta sig ur, eftersom socker är nästintill ett socialt krav och dessutom finns dolt socker nästan överallt. Är du sockerberoende eller tror du att du kanske kan vara det? Kontakta mig så löser vi det tillsammans!

Facebookpinterestlinkedin