Facebookpinterestlinkedininstagram

Frukosten är något de allra flesta som slår om till lågkolhydratkost brukar få problem med förr eller senare. Man fastnar liksom på ägg och ägg och lite mer ägg…

En vanlig vardagsmorgon äter jag aldrig frukost utan står mig bra på middagsmaten fram till lunch dagen därpå. Vissa dagar kurrar det i magen ganska tidigt, men jag får aldrig blodsockerfall eftersom jag äter mat som ger mig en jämn låg blodsockernivå, utan det är mest en vanesak att jag blir hungrig strax före lunchdags. Mina döttrar däremot vill gärna äta frukost och för att göra deras morgon lite smidigare (och kunna påverka deras matval) så brukar jag fixa iordning frukost åt dem både på vardagar och helger. Curling kallas det visst?

Här kommer sju frukosttips som förhoppningsvis inspirerar alla som vill dra ned på kolhydraterna:

Måndag

fruit-925202_1920

Smoothie gjord på Meze Yoghurt, vispgrädde och hallon! (Vill man skippa mejerier byter man ut yoghurten mot kokosmjölk och vill man ha sötare har man i någon form av sötning t.ex Stevia)

TisdagIMG_9995

IMG_1989Kesobröd med smör och gräddost och en kopp te. (Vill man skippa mejerier kan man äta fröknäcke med skinka eller annat pålägg.)

OnsdagIMG_1953

IMG_2608Meze Yoghurt med vispgrädde, hallon och kiwi. Eller hallon med vispgrädde och Mascarponeost.

TorsdagIMG_1997

Rullar med ost, färskost, gurka och serranoskinka. Det funkar givetvis med all slags charkuteri och grönsaker som man gillar, Ägg och avokado till exempel. Frukost eller Mellis IMG_1777

Fredag

chia-seeds-628298_1280

Chiapudding med sockerfri hallonsylt.

Lördag

IMG_1995

Scrambled Pancakes med Mascarponeost och hallon.

Söndag
IMG_1988

Söndagsbrunch!

Som ni märker äter barnen ofta mejerier till frukost. Och de äter väldigt mycket hallon, mest för att de inte tycker om andra bär och för att just hallon har ganska låg andel kolhydrater. Yoghurten ska vara riktigt fet. 10% känns inte tillräckligt så jag blandar ut den med 40% vispgrädde för att de ska hålla sig mätta länge. Och det gäller det mesta! – Ju fetare ost och skinka, desto längre håller man sig mätt! Fler frukosttips kommer framöver!

Facebookpinterestlinkedin