Facebookpinterestlinkedininstagram

Det slog mig häromdagen att jag inte känt av min pollenallergi alls i år.

Min första tanke var att säsongen väl inte har startat upp ännu, men när jag kollade upp det lite närmare så insåg jag att den ju är i full gång och att andra allergiker redan har stora problem och börjat äta medicin för länge sedan!

birch-739903_1920

Och när jag säger detta… säger jag samtidigt ”peppar peppar” och tar i trä allt vad jag kan, men det verkar inte bättre än att jag gått och blivit botad mot min pollenallergi!

Min allergi kom först i tonåren, men då blev jag istället dunder allergisk och kunde knappt gå ut mellan mars och september. Alla fönster måste vara hermetiskt stängda hemma och jag kunde inte äta varken äpple, morot eller hasselnötter utan att det började klia i halsen och ögonen svullnade upp som röda trafikljus. Trots att jag åt mediciner fick jag anpassa hela livet efter pollensäsongen. Ni som är allergiker vet ju precis vad jag talar om!

För åtta år sedan började jag äta lågkolhydratkost och jag har märkt att allergin har blivit bättre för varje år. Förra året åt jag ingen medicin, men jag kände av allergin då näsan rann ibland och ögonen kändes irriterade då och då. Sedan maj 2015 har jag dock varit mer konsekvent i min val av råvaror och även ätit mindre tillsatser och i år har jag inte känt av ett enda allergisymptom! Ännu. Är det kanske för tidigt att ropa hej? Men mina andningsvägar är helt otäppta, mina ögonvitor är vita och häromdagen åt jag lite av ett äpple utan att få någon reaktion alls!

(Tänk om jag i september kan posta ett inlägg här på bloggen att jag varit totalt allergifri hela pollensäsongen 2016!? )

 

Lite kortfattat om varför allergier blir bättre med lågkolhydratkost:

De sista 30-40 åren har antalet allergiker mångdubblats i Sverige. Samtidigt har intaget av Omega6 i form av växtoljor, margarin, osv ökat dramatiskt.  Dessa växtoljor är starkt inflammatoriska i kroppen. Till råga på allt äter man allt mindre Omega 3, som är inflammationsdämpande, eftersom djuren inte längre äter gräs och till och med den odlade laxen äter genmodifierad soja som innehåller mycket omega6.

För att undvika allergier bör man ha en kvot mellan omega3 och omega6 som är 1:1-1:4. Båda två är nödvändiga för kroppen, men det krävs att man äter dem i balans. Den normala kvoten i Norra Europa idag är 1:15 och i USA 1:17. Vi äter alltså 15 gånger så mycket inflammations-framkallande som inflammations-dämpande. Inte konstigt att vi blir sjuka då?!

Så att äta mer smör, fet fisk och omega3 tillskott hjälper dig att förebygga allergi. Att undvika oljor, halv- och helfabrikat, socker, gluten, nyckelhålsmärkta produkter och annat som är inflammatoriskt för kroppen hjälper dig att bota eller åtminstone förbättra dina allergiska besvär!

Att äta Vitamin D ska också hjälpa eftersom Vitamin D tillsammans med lågkolhydratkost stärker immunförsvaret. Medscape presenterade en studie 2012 som visade att Vitamin D minskar risken för hösnuva! Det är ingen tillfällighet att jag rekommenderar alla att ta Omega3 och Vitamin D som extra kosttillskott!

Den moderna kosten spelar med andra ord stor roll vid utvecklingen av allergier och överkänslighet. Astma & Allergiförbundet visade i sin studie att 30% av Sveriges befolkning hade allergiska besvär år 2006. Det var en ökning med nästan 10% på tio år sedan den föregående mätningen 1996. Undrar vad siffran blir när det är dags för uppföljningen av studien i år 2016?

Facebookpinterestlinkedin