Facebookpinterestlinkedininstagram

Det finns många sjukdomar och åkommor som kan botas eller åtminstone bli bättre när man övergår till lågkolhydrats och högfettskost. Jag har sett det med egna ögon bland mina nära och kära, i mitt arbete på rehabiliterings centret och inte minst kan man läsa den ena solskenshistorien efter den andra när man klickar runt på nätet! Vill ni läsa några sådana historier rekommenderar jag att klicka runt lite på www.kostdoktorn.se eller på den engelska varianten www.dietdoctor.com

 

Hur gör man då för att äta sig frisk?

Det beror ju självklart på vilken sjukdom man lider av. Men låt oss säga att du lider av till exempel laktosintolerans, candida (svampinfektioner), ibs, diarréer, gaser i magen, övervikt eller undervikt eller att läkaren säger att du har alldeles för höga blodsockervärden eller rent utav är allergisk mot socker.

Oavsett vad det är som just du lider av så finns det en kosthållning som brukar göra våra kroppar gott och hjälper dem att själva läka ut det som är inflammerat och sjukt. För tro vad ni vill om läkemedel så är det enda de gör att dämpa symptom och möjligtvis att de hjälper våra kroppar att läka sjukdomar, men läkemedel läker ej, det är våra kroppar som läker. Kosten kan också ha läkande effekt och dessutom helt utan biverkningar.

challenge_pic2-1200x478

 

Det finns MAT SOM INGEN EGENTLIGEN TÅL, även om man märker av det i olika grad och olika sent i livet. Detta är alla SPANNMÅLSPRODUKTER. Människor ska inte äta spannmål eller något som kommer av spannmål och framförallt undvika gluten. Vissa klarar det bättre än andra, men det är inte nyttigt för någon! Människor ska inte heller äta SOCKER. Inte något socker! Varken Glukos, Fruktos eller Laktos är bra för oss att äta mycket och ofta. Återigen klarar vissa det bättre än andra, men frukt är bara nyttigt om det äts någon enstaka frukt ibland eller ännu hellre om man äter frukt enbart någon eller några månader om året, som faktiskt är det sättet kroppen är designad att äta frukt på, dvs. när tillgång fanns. Och det sista som inte heller är bra för oss är MEJERIER och inte bara för laktosen utan även för mjölkproteinet som kan göra stor skada i vissa kroppar och som hos andra verkar gå obemärkt förbi, men som ändå är ett irritationsmoment för våra kroppar att behöva handskas med dag ut och in.

 

Vad ska man äta då för att vara på säkra sidan?

Jo, för det första ska man se till att sortera bort allt halvfabrikat, alla livsmedel med tillsatser och konstiga namn som man inte förstår vad de är. Man ska bara äta rena livsmedel.

 

  • Kött är bra, man får INTE CANCER av varken rött eller vitt kött, det finns inga studier som har visat på detta. Läs studierna själva så får ni se! Men det ska vara kött från djur som fått leva ett så naturtroget liv som möjligt, inte bara för att det etiskt är bättre för djuren, utan också för att näringsbalansen blir bättre i köttet och det blir mindre inflammatoriskt i våra kroppar. Så kött av alla slag är bra, så länge djuret levt ett bra liv där det ätit den mat just det djuret är designat att äta. Dvs kor ska äta gräs, inte soja, lax ska äta kräftdjur och småfisk, inte soja, kycklingar ska picka i sig frön och insekter, inte genmodifierad soja… Ja, ni ser ju mönstret? Och nej, människor ska inte heller äta soja! Charkuterier är industriellt processade och innehåller en massa jox som du inte vill ha i din kropp, så de ska ätas i minimala mängder om några alls.

 

  • Fett är bra. Naturligt animaliskt fett. Det finns inga studier som har visat att mättat fett är dåligt. Läs själva så får ni se! Tvärtom! Vi mår bra av att äta oss mätta på fett. Men det måste vara rent naturligt fett, inte härdat, omestrat eller transfetter. Absolut inte margarin! Smör, ghee (bra alternativ om man inte tål smör), kokosfett/kokosolja, fettet på köttet ska ätas upp, tjockaste vispgrädden, avocado, ägg och i måttliga mängder även olivolja. Alla andra vegetabiliska oljor gör man bäst i att låta bli – de innehåller för mycket omega 6 och det ska man vara försiktig med!

 

  • Grönsaker är bra. Grönsaker med hög koncentration av näringsämnen är ännu bättre. Vitkål, spenat, broccoli, blomkål, zucchini, aubergine, sparris, oliver, tomat till exempel. Rotfrukter ska man vara lite mer sparsam med särskilt potatis och sötpotatis och baljväxter bör man helst undvika helt! Och undvik frukt. Frukt innehåller mycket mindre vitaminer än grönsaker och de innehåller mycket mer socker. Frukt är helt enkelt godis och bör ätas som något onyttigt, men väldigt gott, man äter någon gång ibland.

LC-veggies-only4-1200x499

 

Maten som håller dig frisk är alltså:

Kött, fett och grönsaker! Rena från tillsatser och industriell påverkan, framställda på så naturligt sätt som det bara är möjligt.

De tre portionerna ovan är alla exempel på BRA MAT, pröva dig fram och se vad som passar för just dig! Min kropp mår som allra bäst när jag äter strikt, alltså den första tallriken med en rätt begränsad mängd kolhydrater i form av ovanjord grönsaker, kött och fett. Försök under en månad att äta så här du med – och se vilka skillnader du märker i just din kropp? Hör sedan av dig till mig och berätta – ingen blir lyckligare än jag om jag kunnat inspirera och motivera någon till ett hälsosammare liv! Eller ännu hellre, boka en tid hos mig för kostrådgivning, så går vi igenom just din specifika kropp och livssituation och reder ut vad som passar för just dig!

 

Alla bilderna i detta inlägg är fräckt lånade från kostdoktorns engelska sida www.dietdoctor.com

Facebookpinterestlinkedin