Facebookpinterestlinkedininstagram

Så här några veckor innan sommaren bryter ut på allvar är vi många som tänker att man kanske skulle ha gjort något åt den där Beach 2016 kroppen iallafall!?

ocean-643895_1920

Men det är aldrig försent att ta tag i det!

Vill du ha snabba viktminskningsresultat? Här bjuder jag på framgångsreceptet – ger både snabb viktminskning och näring till kroppen:

  1. Ät kött från djur som levt lyckliga liv. Då maximerar du ditt näringsintag och därmed även din viktminskning. Ät även det mättade fettet på köttet. Det hjälper kroppen att förstå att här finns det resurser så att den vågar släppa på fettet på din kropp till energiförbränning istället för att lagra den som underhudsfett eller fett kring dina inre organ. Proteinet i köttet är byggstenar för din kropp och dina slanka Beach 2016 muskler behöver protein från kött för att bli maximalt snygga.
  2. Ät fett. Ät mer fett om du fortfarande är hungrig. Ät mättat fett från kött, smör, kokosfett, (riktigt kokosfett, helst ekologiskt – inte det silvriga paketet på ICA alltså), ägg, majonnäs, bearnaise, aioli är exempel på bra fettkällor.
  3. Ät grönsaker. Lägg upp grönsaker på en tredjedel av tallriken. Tänk att grönsakerna ligger på tallriken för att du ska få näring (om du köper ekologiska grönsaker i alla fall), inte för att du ska bli mätt. Du blir långvarigt mätt av fett och protein. Välj kål av alla slag (det är en myt att du blir gasig av kål, iallafall om du undviker kolhydrater till), gröna grönsaker som till exempel spenat, zucchini eller grön paprika från ovan jord. Undvik rotfrukter som innehåller mer stärkelse. Du går inte ned i vikt av stärkelse.

Äter du detta till frukost, lunch och middag utan snedsteg så går du garanterat ned i vikt till midsommar! 

Nu till den tråkiga listan – dvs. misstagen många gör när de äter LCHF och Paleokost för att gå ned i vikt. Vill du på riktigt gå ned i vikt snabbt och inte får till det, så är det oftast här skon klämmer. Framgångsreceptet del 2:

  1. Ät inga mejerier. Skippa gräddsåsen, osten, mjölken i kaffet, frukostyoghurten, osv. Mejerier är något man använder mycket inom LCHF men inte inom Paleokost beroende på att det inte är naturligt för kroppen att äta mejerier efter att man växt klart. Tillväxthormon stimuleras av mejerier (därför diar man om man är hundvalp, kalv eller människobebis), men när man växt klart på längd och bredd behöver man inte längre dia och man behöver inte längre mejerier. Du går inte ned i vikt snabbt av mejerier med andra ord.
  2. Ät inte socker av något slag. På innehållsdeklarationen försöker företag att undvika att skriva just socker för att det ska verka nyttigare. Men det är ändå socker med samma funktion i kroppen: Höjer blodsockret, vilket höjer insulinet, som ökar fettinlagringen och du går inte ned i vikt plus att det finns 0/noll näringsämnen i socker!
  3. Ät inte sötningsmedel av något slag. Även om det kanske stämmer att vissa sötningsmedel inte höjer blodsockret, så triggar de ändå igång ett sötsug i kroppen vilket ofta leder till överätning. Dessutom är de ofta kemiskt framställda (precis som socker också är) och det är inte bra för kroppen. Även i sötningsmedel finns det 0/noll näringsämnen. Undantaget här är honung. Honung är inte bra för det höjer blodsockret, men det är naturligt för kroppen och många påstår att det även medför olika positiva hälsoeffekter om man äter honung, men du går inte ned i vikt av honung.
  4. Ät inte mjöl av något slag. Många LCHF:are skriver bakböcker, bakbloggar, osv. och därför tror man lätt att det är LCHF att äta olika sorters bakverk bara de inte innehåller vetemjöl. Så är inte fallet. Vill du gå ned i vikt ska du inte äta något mjöl. överhuvudtaget. Undvik alltså alla olika sorters nötmjöl så går du snabbare ned i vikt.
  5. Drick inte alkohol. Glöm att det är bra för hjärtat, det är bara någon som vill berättiga sitt eget dagliga drickande som sett det sambandet. Du går inte ned i vikt av alkohol.
  6. Ät inte frukt och bär. Frukt innehåller mycket mindre näringsämnen än grönsaker och består till hög andel av fruktsocker (se punkt 2), även bär – som är mindre söta än frukt – innehåller för mycket fruktsocker för att du ska kunna äta dem och samtidigt gå ned i vikt snabbt. Avokado är dock rent definitionsmässigt en frukt som du faktiskt går ned i vikt fastän du äter mycket utav.
  7. Ät inte mörk choklad. Det säger sig självt om du läser punkterna ovan varför. Du går inte ned i vikt snabbt om du äter mörk choklad i tid och otid.
  8.  Ät inte nötter. Nötter innehåller kolhydrater även om de anses vara okej inom lågkolhydratkosten. Kolhydrater påverkar din viktminskning negativt då de höjer blodsockret, därmed insulinet och ökar fettinlagringen. Vissa nötter är väldigt rika på mineraler och därför är det bra att till exempel äta 2-3 paranötter varje dag för att få naturlig näring i kroppen. Men en påse jordnötter får du varken näring eller går ned i vikt av.
  9. Drick inte Lightläsk (se punkt 3), juice, saft, Celsius eller annan sportdryck (se punkt 1,3 och 6)
  10. Ät inte energibarer (se punkt 3, 4 och 6), proteinprodukter överlag (se punkt 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8)
  11. Alla färdiga produkter som det står LowCarb, Paulún eller LCHF eller dylikt på ska du vara grymt skeptiskt mot! De är förmodligen hutlöst dyra och innehåller sötningsmedel, nötmjöl och andra konstiga tillsatser som du inte vill ha i din kropp och som du inte går ned i vikt av.

 

Att träna är givetvis också mycket bra för att få snygga muskler och bli mer fast i kroppen. Men du går inte ned i vikt av att bara träna, utan måste också göra en omläggning av kosten. Klart att det ger resultat om du tränar 12 timmar om dagen, som de gör i Biggest Loser på TV, men de allra flesta har inte den tiden och ändrar du din kost får du dessutom en massa andra positiva hälsoeffekter på köpet! 

 

Facebookpinterestlinkedin