Facebookpinterestlinkedininstagram

dinner-1246287_1920

Det är mycket lättare att uppnå bra resultat om man fokuserar på det man ska och bör äta för att bli frisk och smal, istället på det man inte får och bör äta. Dessutom är det roligare!

Från och med NU när du bestämt dig för att börja ditt nya liv är detta din kost:

 

KÖTT: Du får äta all sorts kött. Till och med korv om det har en hög kötthalt! Om du kan ska du välja ekologiskt, kravmärkt och/eller gräsbetat nötkött (läs mer om nötkött HÄR), helst utan tillsatser. Griskött är mer inflammatoriskt än nötkött och bör ätas mindre av om du har till exempel autoimmuna sjukdomar, välj alltid svenskt griskött och helst KRAV märkt om du har råd. Kyckling föds upp under sjuka förhållanden, återigen – har du eller ligger i riskzon för olika sjukdomar – välj ekologisk kyckling! Att tänka på i köttdisken är att undvika tillsatserna så mycket som det går. Köttet prepareras med vatten, druvsocker, nitrit och en massa skit som du mår bäst av att slippa. Läs på innehållsförteckningen!

abstract-1238658_1920

 

FISK: Du får äta all sorts fisk. Läs på innehållsförteckningen så att du verkligen bara får med dig fisk hem och inget annat. Odlad lax är vanligt förekommande på svenska middagsbord, dock inte att rekommendera för dem som värnar om sin hälsa, men väldigt bra om du vill gå ned i vikt! I övrigt är vildfångad fisk att rekommendera då odlingarna oftast inte ger fisken rätt mat och då blir den sjuk och vi blir som det vi äter äter. Ät gärna mycket fet fisk, då får man i sig omega 3 (läs mer HÄR).

 

SKALDJUR: Du får äta alla sorters skaldjur. Ät dem med fet aioli till exempel, lyxigt gott och mättande!

 

egg-944495_1920

ÄGG: Du får äta hur mycket ägg du vill. Till frukost, lunch, mellis och middag. Ägg går att tillaga på en mängd olika sätt. Hemma hos oss  (tre tjejer)  går det åt ca 30-40 ägg i veckan. Vi äter det stekt, vändstekt, kokt, äggröra, omelett, i scrambled pancake, ugnspannkaka, plättar, bananplättar, mugcake och div andra bakverk, ägghack i kalla såser, osv. Ägg innehåller i stort sett allt du behöver utom C-vitamin! Välj alltid ekologiska ägg.

 

broccoli-390206_1920

GRÖNSAKER: Välj grönsaker med mycket näring som växer ovan jord om du vill gå ned i vikt. Om du bara vill äta naturligt kan du även äta rotfrukter som potatis, morötter, palsternacka, mfl. men dessa hjälper dig inte att gå ned i vikt – tvärtom! Då ska du istället äta blomkål, broccoli, zucchini, aubergine, avokado, grön paprika, gurka, spenat, vitkål och alla andra kålsorter som finns.

 

FETT: smör, 40% vispgrädde, kokosolja/fett, avokado, olivolja. Andra oljor fungerar bra för dig som bara har som syfte att gå ned i vikt, men är mer inflammatoriska och bör därför undvikas av dig som vill vara så frisk som möjligt.

 

avocado-829092_1920

OST: Hårdost, mjukost, dessertost, fetaost, mozzarellaost, halloumi, osv. fungerar bra att äta för alla som vill gå ned i vikt. Om man märker att man stagnerar i sin viktminskning är det en bra början att dra ned på ost och andra mejerier så sätter det ofta fart igen. För den som vill hålla sig frisk kan det vara bra att hålla mejerier på ett minimum och att välja get och får produkter istället för produkter gjorda av komjölk.

 

SNACKS: Ostar, korvar, skinka, oliver, fläsksvålar, gurka eller andra grönsaker med dipp får du äta. Om du blir extremt godissugen kan du äta någon bit mörk choklad över 85%.

 

water-1154080_1920

DRYCK: Vatten, kaffe, te. Vatten är det optimala. Alltid. Kaffe kan du dricka om du vill gå ned i vikt, vill du hålla dig eller bli frisk bör du hålla kaffet på ett minimum och likaså vanligt svart te. Örtteer kan däremot vara riktigt hälsosamma. Tänk på att alltid läsa på innehållsförteckningen. Och välj gärna ekologiskt förstås!

 

Följ gärna @urbanpaleocenter på instagram om ni vill se fler bilder på vad vi äter hemma hos oss! Och om ni vill läsa mer om hur man äter sig frisk kan ni läsa HÄR eller höra av er till mig så kan vi se hur jag kan hjälpa just dig! Självklart gäller det även dig som vill gå upp eller ned i vikt. 

Vi hörs!

 

 

Facebookpinterestlinkedin