Facebookpinterestlinkedininstagram

avocado-829092_1920

Att fett och då särskilt MÄTTAT FETT är NYTTIGT är inte alls någon ny vetenskap. Tyvärr har livsmedelsindustrin, politiker och korrupta forskare lyckats ganska bra med att övertyga de allra flesta om raka motsatsen. Men faktum är att man blir lika fet av fett som man blir grön av grönsaker! Alltså inte alls!

Varför blir vi feta då? En vanlig missuppfattning är att det beror på för mycket kalorier in och för lite motion. Detta finns självklart en genetisk förklaring också; vissa är födda smalisar utan att det spelar någon roll vad de äter eller hur lite de motionerar, medan tjockisarna lättare lagrar fett utan att för den skull vara varken latare eller onyttigare än smalisen. Vi människor triggar vår fettinlagring med socker och stärkelse. Kroppen är byggd så att den SKA lagra fett! För det är med hjälp av våra egna (och andra djurs) fettlager vi har överlevt hårda vintrar och karga tider. Människan är programmerad att vilja äta stora mängder socker och stärkelse, till exempel i form av frukt och bär eller honung. Det har man alltid gjort när tillgång har funnits under sommarhalvåret. Problemet idag är att det alltid är tillgång på detta. Det blir aldrig vinter på ICA, Coop eller Willys år 2016! Men värt att tänka på är att på stenåldern hade förmodligen den som var född tjockis större chanser att överleva än smalisen.

vintern levde stenåldersmänniskan på protein och mättat fett och kroppen magrade i brist på triggers till fettinlagring, ända till sommaren då man på nytt fick tillgång på frukt och bär och lagrade kroppsfett igen. På vintern ökade fettförbränningen igen och man började tära på fettreserverna för att överleva. Osv.

Summa sumarum: Mycket socker i maten gör att vi lagrar fett. När man drar ned på sockret i maten så ökar man fettförbränningen. Om man har stora fettlager på kroppen får man högre fettförbränning än om man är normalviktig. Om man dessutom tillför mättat fett i maten kan man hjälpa till att öka fettförbränningen ytterligare. Så var inte rädd för fett eller mättat fett det är det mest naturliga du kan äta, vårt första halvår lever vi på enbart mättat fett i bröstmjölken, vårt lagrade kroppsfett består av mättat fett och finns där för att säkra vår överlevnad!

Att ha ett rejält lager kroppsfett året runt är dock inte naturligt. Oberoende av tillgången på mat. Fetma beror på INTE på överflöd av mat eller brist på motion, utan fetma kommer utav brist på förbränning. ”Den som förbränner det han äter blir inte fet, oavsett hur mycket eller hur lite han äter. Den som inte förbränner det han äter blir fet, hur små portionerna än är.” (S.S. Skaldeman) Människan reglerar sin kroppsvikt själv om hon äter det hon är avsedd att äta, men blir fet av industriellt processad och kolhydratrik mat då kroppen stänger av förbränningen av fett och istället slår på fettinlagringsmekanismen.

Men åderförkalkningen då, och alla hjärtsjukdomar man hör att man får av mättat fett, undrar ni kanske nu? Tja, det saknas faktiskt vetenskapligt underlag som stödjer tesen om sambandet mellan mättat fett och hjärtsjukdom! Ändå har detta blivit självklart ”fakta” hos de allra flesta. Och trots att det finns studier som visar motsatsen lever missförståndet vidare. Åderförkalkning och hjärtsjukdomar har inte något som helst samband med att man äter mättat fett. Tvärtom. Lågkolhydrat och högfetts kost förebygger och hjälper vid just dessa sjukdomar och hälsotillstånd!

Vi behöver fett för att överleva. Fett är en energikälla och ökar fettförbränningen, men är också ett näringsämne. Vi behöver fett för att kunna ta upp vitamin A,D,E och K och fett är viktigt för immunförsvaret. Dessutom ger fett en mättnadskänsla som håller länge och påverkar inte blodsockret alls, så man undviker toppar och dalar. I det här inlägget har jag bara nämnt mättat fett, men alla naturliga fetter är bra och de har olika funktion i kroppen, så vi behöver dem lika mycket allihop! Däremot ska man undvika margarin, transfetter, härdat och omestrat fett. De är inte naturliga och tillför bara skador i kroppen.

Så även om man inte äter LCHF eller Paleo, så kommer man göra sin kropp och sina barns kroppar en rejäl tjänst om man så bara byter ut margarinet mot riktigt smör eller Bregott och köper fullfeta produkter istället för lightvarianter där man bara ersatt nyttigt fett med socker och andra onaturliga smakförstärkare.

Facebookpinterestlinkedin