Facebookpinterestlinkedininstagram

Fredagsmys är vi fantastiskt duktiga på i Sverige! På wikipedia kan vi läsa ”att osund kost och dryck under fredagsmyset kan bidra till ökning av diabetes och övervikt i samhället, inte minst bland barnen.[1] De anser att främst läskedrycker och chips bör undvikas och ersättas med hälsosammare tilltugg och drycker, exempelvis grönsaker, nötter, oliver, ostar och vatten.”.

Du kan läsa mina tidigare inlägg om nyttigare fredagsmys HÄR, HÄR och HÄR , men fredagsmys är ju inte bara maten – samvaron med familjen är precis lika viktig!

Jag vet inte hur det ser ut hemma hos er, men här hemma slutar det ofta med att vi alla sitter och stirrar in i olika skärmar istället för att faktiskt umgås på riktigt. Om ni också har det så, kommer här ett tips på fredagsmiddag som är både snabb och enkel att tillaga, samtidigt som den är mättande och nyttig OCH den är garanterat helt skärmfri!

IMG_2858

Det som är bra med denna middag är att man verkligen kan välja förberedelsenivån själv. Antingen fixar man alla tillbehör hemma och får mat lagad från grunden och det blir självklart nyttigast så.

Eller så gör man som jag gjorde häromveckan, stannar på den lokala mataffären, köper den korven man tycker är godast och som har minst konstiga tillsatser i innehållsförteckningen, (jag tycker att txistorra är godast och barnen tycker att den är lagom stark), och de tillbehör man vill ha. Istället för korvbröd använde vi salladsblad. På denna något suddiga korv på bilden ovan (det är ju kossan i bakgrunden som är huvudperson på bilden) ser vi mosad avokado, majonäs och hamburgardressing. Korven grillade vi på en engångsgrill, men om man har tid och lust är det verkligen mysigt med en liten brasa att grilla korven över. Och ingen av oss saknade våra skärmar, istället tittade vi på kossor, vindsurfare, segelbåtar och hur solen speglades i vattnet.

Vill du ha hjälp med hur du kan börja äta hälsosammare, slå mig en pling eller skicka ett mejl så hjälper jag dig mer än gärna!

 

Facebookpinterestlinkedin