Facebookpinterestlinkedininstagram

vitamin-623938_1920

 

När det gäller kosttillskott har jag alltid varit skeptisk och är väl fortfarande inte någon entusiast när det kommer till att rekommendera kosttillskott när det väl kommer till kritan. Det bästa vore förstås om vi kunde få i oss all näring vi behöver via maten vi äter och livet vi lever. MEN så är nu inte fallet, det är snarare snudd på omöjligt om man lever som vi gör nuförtiden! På Wikipedia inleds avsnittet om kosttillskott så här:

 

Kosttillskott är livsmedel med syfte att komplettera den vanliga maten och kan innehålla exempelvis vitaminer, mineraler, fetter, proteiner och kolhydrater. Kosttillskott bör endast användas vid bristande intag av särskilda näringsämnen. Kosttillskott är vanligt bland idrottare och tyngdlyftare då behovet av vissa mineraler och protein ökar. Det bör endast innehålla ämnen som finns i kost för att kunna tituleras kosttillskott.

När det gäller kosttillskott i form av multivitamintabletter är det inte fastställt huruvida de har någon verkan eller effekt på en välnärd individ som i övrigt äter en balanserad och varierad kost. Vissa studier antyder att de har en svag positivt effekt, andra studier visar att de inte har någon effekt över huvud taget, medan andra studier överraskande nog visar på en skadlig effekt (ökar risken för tjocktarmscancer)[källa behövs].

På senare tid har begreppet i folkmun breddats till att även inbegripa mer eller mindre avancerade preparat framställda på syntetiskt väg. Huruvida dessa är kosttillskott eller inte är en tolkningsfråga. Likt övrigt är det inte direkt farligt att konsumera kosttillskott förutsatt att de inte överdoseras eller någon överkänslighet föreligger.

 

Detta citat sammanfattar mina tankar ganska väl. Förutom att jag faktiskt tycker att vissa kosttillskott bör man äta fastän man inte uppvisar symptom på bristande intag av särskilda näringsämnen som de säger i texten! Vissa ämnen har vi helt enkelt för lite av på grund av maten vi äter och klimatet vi bor i, vare sig det syns utåt eller ej så kommer vi att må bättre av att äta dem.

 

Så här kommer en gratis rekommendation för att du ska kunna optimera din hälsa:

 

  • Omega 3

 

Du vill ha höga nivåer av Omega 3 för att optimera ditt immunförsvar och sänka nivån av inflammation i kroppen, sänka blodtryck, det hjälper vid störningar i hjärna och nervsystem som t.ex ADHD, DAMP, dyslexi, liksom vid autoimmuna sjukdomar som reumatism och artros. Omega 3 brist gör även att du tål kolhydrater sämre och din fettinlagring ökar.

Vi äter alldeles för lite Omega 3. Det finns naturligt i vildfångad fet fisk som lax och makrill, men den odlade fisken ger inte tillräckliga eller inga mängder alls om den levt på fel föda. Omega 3 finns också i gräsbeteskött, (djuren omvandlar alltså sin naturliga föda till fettsyran Omega 3 som vi lätt kan ta till oss om vi får i oss den genom andra att äta andra djur), det räcker alltså inte att köpa ekologiskt kött för att vara säker på att få i sig Omega 3, då det ekologiska fodret faktiskt kan vara vilket foder som helst som är ekologiskt odlat och inte det som djuren är avsedda att äta! Omega 3 från växtriket, till exempel chiafrön som blivit så populärt på sistone, har kroppen mycket svårare att ta upp och ta till sig. Gräsbeteskött och vildfångad lax är inte billigt och därför tycker jag att vi alla borde äta extra tillskott av Omega 3. Viktigt är att välja ett märke som har en bra och jämn kvalitet och ganska hög dos. Det är snudd på omöjligt att få i sig för mycket Omega 3.

 

  • Vitamin D

 

Du vill ha höga nivåer av Vitamin D för att optimera ditt immunförsvar, det är nämligen Vitamin D som gör att ditt immunförsvar aktiveras överhuvudtaget. Vitamin D gör också att du får starka ben, det påverkar insulinkänsligheten och kan därför minska kroppens fettlagring. Vitamin D brist ger ökad risk för sjukdomar som bland andra Parkinson, cancer, diabetes och MS och även depressioner och barnlöshet kan bero på brist av Vitamin D!

Förr när jag bodde på Kanarieöarna var jag verkligen till 100% säker på att min nivå av Vitamin D ständigt var på topp! Här i Sverige är det dessvärre illa ställt och alla som inte äter Vitamin D tillskott har förmodligen brist, även om det inte märks på kroppen. Vitamin D får vi nämligen mest av solens starka strålar mot vår hud – vinterhalvåret i Sverige är därför en kritisk period och det är viktigt att ta tillskott som kroppen verkligen kan ta upp och som håller en bra kvalitet. Naturliga källor i maten för Vitamin D är fet fisk, lever, äggula, kantareller och feta mejeriprodukter. Även lätt- och mellanmjölk innehåller Vitamin D eftersom man tillsatt det i efterhand, det naturliga försvann i samband med att man tog bort fettet…  För mycket Vitamin D tillskott kan ge symptom som illamående och dålig aptit och sägs ge förkalkningar i lungor och njurar. Man kan dock inte få för mycket Vitamin D från solljus eftersom kroppen slutar eller saktar ned omvandlingen när depåerna är fulla. Man kan inte heller äta för mycket Vitamin D genom naturliga livsmedel.

 

  • Kokosfett

 

Du vill äta kokosfett för att det stärker immunförsvaret, nervsystemet och stimulerar till fettförbränning. Det stimulerar också ketontillverkningen som gör att hjärnan inte längre behöver insulin och hjälper därför att förebygga till exempel demens, epilepsi och andra neurologiska funktionsstörningar. 

Kokosfett finns av olika märken i hälsokostbutiker och säkert även på din lokala mataffär. Du ska absolut INTE välja det silverfärgade paketet i kyldisken. Det är något annat och direkt dåligt för din hälsa. Av de övriga märkena tycker jag förstås att man ska välja en som är ekologisk. Om du inte ätit kokosolja förut är det viktigt att börja med små doser, en tesked är lagom och gradvis öka till en eller ett par matskedar för att slippa diarré – har du däremot förstoppning är kokosolja ett mirakelmedel! Du kommer också att märka att kvaliteten på hud och naglar förbättras. Kokosfett är också det fett som tål upphettning allra bäst, så tycker du om stekt mat kan det vara ett bra alternativ att byta ut smöret eller oljan mot kokosfett.

 

pills-943758_1920

 

Ovanstående 3 kosttillskott tycker jag alltså att alla ska ta. Oavsett om man har symtom på brister eller ej i dagsläget så kan de hjälpa till att förebygga framtida hälsoproblem, särskilt om de intas tillsammans med lågkolhydratkost! I övrigt tycker jag att man ska låta bli, om man inte direkt känner symptom av brister förstås – då bör man försöka optimera med naturliga livsmedel så långt det går och sedan givetvis ta till kosttillskott om det inte hjälper eller om man akut behöver öka sina nivåer. 

Behöver du hjälp med att få till dina kosttillskott eller din kost överlag så tveka inte att höra av dig till mig per mejl eller telefon, (se kontaktuppgifterna längst ned), så hjälper jag dig gärna med att anpassa till just dina behov. Fyll gärna i hälsodeklarationen innan, länkar till enkäten finns på sidorna om kostrådgivning på min hemsida.

 

 

 

 

 

Facebookpinterestlinkedin