Facebookpinterestlinkedininstagram

I Sverige har vi tradition att alltid fira alla högtider med i stort sett samma rätter på ett smörgåsbord. Sarah Dawn Finer beskrev det rätt så träffande i en sketch i Mello nyligen.

”Sill, potatoes, eggs and nubbe!”

-Hihi, jag tycker att hon slår huvudet på spiken där!

 

påskmat smörgåsbord

 

Nu är oftast våra svenska smörgåsbord dignande av en mängd olika rätter, på restauranger finns ofta över hundra stycken och i de flesta svenska hem har man en bra bit över 20 rätter på sitt smörgåsbord!

Lagom till påsk tänkte jag lista upp vilka av dessa rätter, som faktiskt funkar bra om man vill äta Paleo/LCHF, vilka som kan modifieras lite för att passa in och vilka man ska undvika helt och hållet!

Påskafton är egentligen en festmåltid som avslutar den sju veckor långa fastan som alltid inleds dagen efter fettisdagen. Jag känner ingen kristen idag som brukar fasta, däremot äter de allra flesta jag känner en semla på fettisdagen och alla utan undantag firar PÅSK! Fest är trevligt, vad man än firar! Och våra svenska smörgåsbord är perfekta festmåltider på det viset att det oftast finns ett stort utbud av proteiner och att kolhydraterna har en undanskymd roll bland maten, inte på efterrättsbordet dock. Överätning hör dessvärre smörgåsborden till. Man går oftast flera varv och tar flera fulla tallrikar, när det förstås borde räcka med bara EN tallrik.

Det som funkar för mig när det gäller överätning är att gå hela varvet runt med EN och samma tallrik som jag fyller EN gång till bredden. Sedan gäller det att låta bli att gå ett, två, tre varv till! En full tallrik är mycket mer mat än vad jag behöver äta och jag är knappast fortfarande hungrig när den är uppäten… Problemet är ju att mat är så gott och att man blir triggad av situationen att överäta, eller möjligtvis triggad av det man lägger på tallriken om man har en sådan problematik?!

 

Vad brukar vi då hitta på ett traditionellt Påskbord?

Ägg i alla tänkbara former, flera sorters sill, lax, lamm och Janssons. Kanske mer fokus på ägg än vid ett julbord och lamm i stället för julskinka och mer marsipan än vid ett midsommarbord, julmusten byter namn till påskmust, annars är de förvillande lika våra högtider!

 

Detta är BRA VAL på påskbordet:

Omelett
Ägghalvor
Lammstek
Lammracks
Lammköttbullar
Gravad lax
Kallrökt lax
Varmrökt lax
Rimmad lax
Inkokt lax
Ugnsbakad lax
Klassiska köttbullar
Prinskorv
Kyckling i lergryta
Helstekt kalkon
Primörer (sparris, knippmorötter, knipplök osv)
Ostar
Skaldjur
Kaviar, löjrom
Kalla såser (gräddfil, crème fraîche)
Varma såser (till stek och kalkon)
Smör
Sallad 

(Listan kan göras oändlig och det finns säkert mycket som jag glömt, men ni förstår idén – det finns mycket att välja på som går alldeles utmärkt att äta!)

 

UNDVIK detta på påskbordet:

SILL kan verka bra, men innehåller tyvärr ofta mycket dolt socker, man kan dock lätt röra ihop sill själv istället och de blir minst lika goda och dessutom nyttiga. Ulrika Davidsson har ett recept på senapssill som är mycket populärt hemma hos mig. STRÖMMINGEN är tyvärr ofta panerad och bör därför väljas bort, gör man den däremot själv hemma kan man panera i mandelmjöl istället.

POTATIS bör man undvika helt vid LCHF, många som äter Paleo äter dock potatis ibland så för dig som inte har problem med blodsockret är potatis inte dåligt, alla andra bör hoppa över potatisrätterna!

Jag gillar Janssons Frestelse och brukar byta ut potatisen mot vitkål och den blir väldigt god och inte alls olik den vanliga eftersom det är ansjovisen som sätter den dominerande smaken i den rätten. Men vanlig Jansson bör man dessvärre inte äta.

Både mjukt och hårt BRÖD bör man förstås undvika helt när man är bortbjuden eller på restaurang. Hemma kan man baka eget bröd på keso eller mandelmjöl, och gillar man knäckebröd kan fröknäcke vara ett alternativ. Smöret däremot kan man gärna ta en klick av och lägga på sin tallrik!

Pajer, Smörgåstårta och Snittar förekommer ofta på smörgåsbord och dem ska man undvika. Ibland brukar jag skrapa av och bara äta upp innehållet och pålägget och lämna pajbottnen, smörgåstårtbottnarna och snittbrödet… men det kan anses ofint, så man får akta sig i vilka sällskap man väljer att göra så i. Pajbottnar och formbröd kan man göra i LCHF tappning och jag tycker att Åse Falkman Fredriksson har bra recept på sin blogg och i sina kokböcker, kolla där om ni vill prova!

Dessertbordet bör man helst undvika helt och hållet. Tårtor, godis, marsipan, kakor och bakverk är aldrig bra, vare sig de är gjorda på vanligt socker och mjöl eller på nötmjöl och sötningsmedel. MEN så klart är de sistnämnda bättre för blodsockret så är ni sugna på något sött ska ni förstås välja att baka dessa. Jag brukar ha en ostkaka gjord på keso med bär och grädde som efterrätt. Om man vill ha dessert ”det är ju ändå fest”, men ändå vara försiktig för blodsockrets skull, så kan man satsa på väldigt mörk choklad, nötter och ostbrickan (utan kexen, marmeladen och vindruvorna förstås).

Dryck som påskmust och påsköl (och all annan öl) gör du klokt i att undvika, om du prompt måste ha något av dem är påskmust light ditt bästa val annars är förstås VATTEN eller bubbelvatten det du bör dricka till maten. Rött vin är bättre än vitt vin och torrt vin bättre än sött vin, men alkohol påverkar blodsockret mer eller mindre negativt i vilken form det än intas.

Så här kan påskbordet se ut hemma hos mig:

Påskmat LCHF

Pulled Chicken, korv, köttbullar, sparris, ägg, ägghalvor, västerbottenpaj, varmrökt lax, inlagd sill, charkuterier, sallad, mm.

Påskgodis LCHF

Hjortronpannacotta, äppelpaj och fudge till efterrätt. Tyvärr är inte marsipankycklingarna varken Paleo eller LCHF, men de är kul att göra och gulliga att se på!

HOPPAS ATT NI BLIVIT INSPIRERADE ATT GÖRA BRA VAL NÄR DET ÄR DAGS ATT GÅ TILL BORDS I PÅSK!

Facebookpinterestlinkedin