Facebookpinterestlinkedininstagram

När jag pratar om Paleo och Lågkolhydratskost brukar de allra flesta ifrågasätta varför jag inte äter potatis. Det är ju naturligt!? Och nyttigt!? … Väl???

potato-373822_1920

 Här kommer nu mina tankar om potatis:

Potatisen kom till Europa från Sydamerika på 1600-talet, 1658 finns det nämligen nedskrivet att Olof Rudbeck planterat potatis i Uppsala botaniska trädgård. I Sydamerika odlades den långt före kristus och finns att hitta vild än idag. Men först i slutet av 1800-talet började gemene man att odla och äta potatis i Sverige. Brännvinstillverkningen var dock en större anledning till att odlandet ökade. Men potatis är alltså ingenting vi ätit med lång tradition som vi lätt tror idag!

Allt ovan jord är giftigt på potatisplantan. Och även knölarna under jord innehåller gifter ”glykoalkaloider” som potatisen har för att skydda sig mot att bli uppätna och angripna av skadedjur och bakterier. Vi vet att vi ska skala bort det gröna på potatisen för att det är giftigt, och gifterna som blir kvar klarar de allra flesta av att hantera, men om man har IBS eller på annat sätt en irriterad tarm så kan mängden stärkelse ihop med gifterna faktiskt vara förödande.

Låt oss för enkelhetens skull säga att EN potatis väger 100 gram. Av dem är ca 80 gram vatten, 2,1 gram protein, 0,1 gram fett, 53 mg fosfor, 7 mg kalcium, 0,6 mg järn och 17,6 gram kolhydrater. Potatisskal innehåller dessutom zink och B-Vitamin.

En potatis innehåller alltså 17 gram kolhydrater. Kolhydrater består av socker, stärkelse och cellulosa. Cellulosa är fibrer som vi inte kan absorbera och som bara går genom tarmen (och irriterar den en hel del på vägen ut!). Socker och stärkelse höjer blodsockret och kroppen, som strävar efter en så jämn blodsockerkurva som möjligt, utsöndrar ett påslag av insulin för att sänka blodsockret och då blodsockret sjunker blir man hungrig igen. Insulinet hjälper också kroppen att lagra in överskottet av kolhydrater som fett i fettcellerna och blockerar fettförbränningen. Höga halter av blodsocker och insulin i kroppen är inflammationsframkallande och bidrar till hjärt och kärlsjukdomar, cancer, reumatism, mm.  Stärkelsen i potatis (och bröd, pasta, couscous,bulgur, gröt, musli, ris och rotfrukter) kan trigga många att överäta och man får ofta därför i sig långt högre mängder kolhydrater än de 17 gram som endast en potatis innehåller. Totalt över en dag bör man inte äta mer än 20-50 gram kolhydrater beroende på hur frisk och aktiv man är i övrigt.

På stenåldern åt vi inte potatis i den förädlade form vi äter idag, men vi åt säkerligen vilda rotfrukter så fort vi kom över dem. Dvs. periodvis kanske vi åt det varje dag och andra perioder inte alls. Potatis kan därför vara ett alternativ om du äter Paleokost, men bra att undvika om du vill äta kolhydratsnålt.

Jag väljer oftast bort potatis ur kosten för att jag lätt överäter det (särskilt i form av potatismos, klyftpotatis och pommes!) och för att jag väljer att få i mig näringsämnen från mer näringstäta grönsaker istället. Jag äter också en lågkolhydratsvariant av Paleo, så jag försöker äta högst 20 gram kolhydrater per dag och då finns där ganska lite utrymme för potatis.

Mina barn däremot får potatis som ett tillbehör till protein, fett och grönsaker med jämna mellanrum, de är friska och aktiva och tål kolhydrater bättre än jag. Däremot är jag noga att alltid köpa KRAV-märkt potatis. Inte nog med att potatis i sig innehåller gifter, den är också en av de mest besprutade grödorna i Sverige! En vanlig potatis kan bonden bespruta 7-8 gånger per säsong för att bekämpa bladmögel, ogräs, insekter och för att döda blasten före skörd. De kemiska bekämpningsmedlen som bonden använder är mycket giftiga för vattenlevande organismer och skadliga för bin och självklart också för oss människor, vad potatisföretagen än säger! Därför är KRAV-märkt potatis bättre.

krav

Om du har lätt att gå upp i vikt, har IBS eller någon annan form av metabolt syndrom så ska du undvika potatis helt och hållet. Du hittar lätt andra källor till samma näringsinnehåll och för att bli mätt på rätt sätt – dvs lagom mätt men en mättnad som håller i sig väldigt länge! Och behöver du hjälp med hur du ska äta – så är det bara att höra av dig till mig, så hjälper jag dig gärna med en kostplan!

Facebookpinterestlinkedin