Facebookpinterestlinkedininstagram

Att äta lite mer kolhydratrik mat under sommarmånaderna är faktiskt helt naturligt, så alla som gick runt och hade lite dåligt samvete för de extra semesterkilona kan genast sluta upp med det nu! Vi är faktiskt skapta för att bli lite fetare på sommaren.

På våra breddgrader är det som bekant vinter under vääääldigt många månader och tillgången på mat denna årstid har alltid varit tämligen skral, både för människor och för djur. Björnen löser vinterns skrala matutbud med att under sommaren äta hejdlöst med till exempel blåbär, som är sött och höjer blodsockret och därmed även insulinet hos björnen. Allt blodsocker som björnen inte genast förbränner, lagras med insulinets hjälp in som underhudsfett, som i sin tur hjälper björnen att överleva när den går i ide hela vintern. På våren vaknar den upp igen och är tanig och mager och samma procedur börjar om igen.

bear-59535_1280

Vi människor har aldrig gått i ide under vintern, men vi har alltid ätit rikligt av alla frukter och bär som sommaren erbjuder. Liksom hos björnen har glukosen, som inte förbränts som energi, omvandlats till fett och tack vare de extra kilona har vi klarat av de hårda vintermånaderna när maten har varit knapp. Den mat vi faktiskt fick i oss under vintern, var till största delen animalisk och hade man tur var jaktlyckan god och man kunde äta något varje dag. Mest troligt är dock att man på den tiden ofrivilligt fick fasta längre tider, men det gjorde inte så mycket eftersom människokroppen är byggd för att leva så. Med den här typen av föda står man sig länge och klarar av oregelbundenheten med bravur. Dock måste man vara försiktig för om jaktlyckan uteblev helt övergick den ofrivilliga fastan i svält och det mår ingen kropp bra av, inte ens stenåldersmänniskans!

Idag har vi tillgång till frukter, bär, socker och stärkelse året om och de hårda tiderna infinner sig sällan, för att inte säga aldrig. Därför är det bra om man nu till hösten faktiskt börjar begränsa sitt kolhydratsintag. Kolhydraterna höjer ju blodsockret och kan förbrännas som energi, men det vanligaste är att våra kroppar inte kan förbränna alla kolhydrater vi stoppar i oss – ni har väl också sett de där beräkningarna att du måste springa i 110 minuter för att förbränna 1 påse chips, osv?! – och istället lagras energin in i våra glukosdepåer som är tämligen små och när de är fulla, då omvandlas sockret till fett och vi blir feta. Ni har väl detta klart för er, vi blir feta av socker och stärkelse, inte av fett!?

Vill man behålla eller återfå sin figur gör man alltså bäst i att äta kolhydraterna på semestern och sedan resten av året koncentrera sig på väl valda ovan jord grönsaker, rikligt med fett och proteiner i form av olika sorters kött. Är man dessutom intresserad av att få i sig mycket näring och så lite gifter som möjligt väljer man råvaror som är ekologiskt odlade eller kött som är vilt eller gräsbetat, från djur som fått äta det de är menade att äta och fått leva enligt sina naturliga mönster. Vill man vara riktigt hard core slänger man in några perioder av fasta här och där så mår kroppen som allra bäst!

Behöver du hjälp på traven med din kosthållning så tveka inte att slå mig en pling eller skicka ett mejl så hjälper jag dig gärna!

 

Facebookpinterestlinkedin