Facebookpinterestlinkedininstagram

Förra veckan tipsade jag om hur man kan fika hälsosamt hemma. Denna veckan handlar det om vad man kan välja när man fikar ute på ett café på stan, utan att påverka sin målvikt eller sin hälsa, men ändå vara en del av vår svenska fikakultur.

Tips på hälsosamma fikaval på café:

Endast dryck: Ditt allra bästa alternativ till hälsofika är att bara dricka ett glas vatten, men erkänn att det inte känns varken lockande eller kul. En slät kopp svart kaffe eller ännu bättre en slät kopp grönt te kanske är lite roligare och det funkar för mig i nio fall av tio.

teacup-1252115_1920

 

Fettkaffe: Många caféer har börjat servera fettkaffe eller Bullet Proof Coffee som det ofta kallas. Det känns, smakar och ser ut som en latte, men det mättar så mycket att du verkligen inte är sugen på fikabröd när du dricker den, eller på mat heller det närmaste dygnet.

 

Mörk choklad: Om man prompt vill ha något sött till kaffet erbjuder allt fler caféer små bitar mörk choklad, som för vissa kan fungera bra för att stilla sötsuget. Jag tillhör inte den skaran, eftersom chokladen måste innehålla minst 85% kakao för att den inte ska trigga mitt sötsug istället för att stilla det. Mörk choklad på caféer innehåller oftast 70% kakao.

coffee-1514979_1920

 

Nötter och frukt: Många erbjuder små påsar med nötter eller torkad frukt som man kan gnaga på till fikat. Eller vanlig frukt eller fruktsallad.

 

Yoghurt med bär: En del caféer erbjuder osötad yoghurt med bär. Var försiktig dock, jag har varit med om att få sötad yoghurt med bär och valnötter fullkomligt marinerade i honung!

yogurt-1612787_1920

 

Bakverk utan socker och mjöl: Många av kedjorna, bland annat Waynes Coffee, har snappat upp trenden och erbjuder veganska, laktos och glutenfria rawfood bitar utan tillsatt socker. (I somras serverade de även EKO Ice Latte som är helt gjord på Krav-märkta produkter och serveras osötad, vilket gör den till ett lämpligt val för alla som vill skippa sockret, men är ok med mejerier.) Här i Uppsala rekommenderar jag Primaten, en restaurang/deli som har bakverk gjorda utan mjöl och med naturlig sötning. Till exempel semlor, coltingbollar, ”gobitar”, bullar, mm.

coffee-985864_1920

 

Räkmacka: Man beställer en räkmacka, eller vilken annan macka som helst och äter bara pålägget.

fjord-shrimp-1576193_1920

 

Ägg med kaviar eller majonnäs: Jag har stött på detta på flera olika ställen. Okej, det är socker i kaviar, men med tanke på hur lite kaviar man använder till sitt ägg så får det ändå räknas som ett nyttigt fika. Jag tycker själv att det är knepigt med dryck till kaviar, så jag föredrar att äta ägg med majonnäs om de har. Ägg är för övrigt det perfekta mellanmålet, fullt av näringsämnen och väldigt mättande!

 

Smoothies & juicer: Var försiktig innan du beställer dessa, oftast innehåller de tillsatt socker plus att frukter i pressad form höjer blodsockret rejält, men det är absolut ett bättre val än princesstårtan!

 

Hoppas att ni fått lite uppslag till alternativt fika och om ni undrar över något, så tveka inte att höra av er till mig, det finns inga dumma frågor och funderingar!

Facebookpinterestlinkedin