Facebookpinterestlinkedininstagram

coffee-1491102_1920

Det fanns en tid då jag hängde på Uppsalas caféer i stort sett dagligen. I början när jag och vännerna började gå och fika, hade vi oftast inga pengar och satt vid ett bord och delade en kaffe på fem personer. Det gick alldeles utmärkt eftersom påtår ingick! Senare blev ekonomin bättre och vi hade oftare råd att även äta en gobit till kaffet. Umgänget kretsade kring fika. Det var det man gjorde. Och det vi fortfarande gör när vi ses, även om det inte längre är på daglig basis och inte heller ute på café! Sedan barnen kom fikas det allt oftare hemma kring någons köksbord. Det gör inte lika mycket att barnen skriker, slabbar och spiller och även när barnen nu växt till sig och blivit stora, så fikar vi fortfarande oftast hemma hos varandra. Det är så himla mysigt!

Nuförtiden får jag inte heller längre panik varje gång någon hotar med att komma förbi och fika hemma hos oss! Vad ska jag bjuda på? Det finns ju ingenting i skåpen, det kommer att bli så o-mysigt när inte alla har minst varsin bulle att gnaga på, brukade jag tänka! Nu vet jag ju att mysigheten i själva fikandet inte bara finns i de sockerstinna kaffebröden, utan att det är sällskapet som räknas. (Även om det för många är kaffebröden som lockar mer än sällskapet, men de kommer inte hem till mig förstås!)

För i mitt skafferi finns det varken socker eller mjöl att svänga ihop något snabbt av. I frysen finns inga kvarglömda bullar att ta fram vid oväntat besök. Däremot har jag många andra knep att ta till för att få till en mysig fikastund, som också är nyttig.

 

bake-599521_1920

Tips på nyttigt fika att bjuda på och samtidigt inte framstå som alldeles från vettet:

  1. Mugcake: Om man inte får alltför många gäster är detta min räddning i nöden och blir ofta väldigt uppskattat! Recept på goda socker- och mjölfria mugcakes hittar man hos Marja på BakaSockerFritt och de är oftast lätta och snabba att göra dessutom.

  2. Bananplättar: Man steker plättar med endast två ingredienser, ägg och bananer. Passar extra bra om man har ett gäng bruna bananer som ingen vill äta upp! Servera med vispad grädde och bär.

  3. Kokosbollar: Som vanliga kokosbollar men byt ut havregrynen mot kokoschips och nötter och byt sockret mot mosade dadlar. Jättegott och ändå nyttigt! chocolate-balls-824638_1280

  4. Chokladgodis: Lägg nötter och havssalt i botten på bullformar, lägg några bitar mörk choklad (helst minst 85% kakao) ovanpå nötterna och smält i mikron.

  5. Ostar, korvar, skinka: Det passar alltid att äta detta, möjligen kan mina år i Spanien influera mig till att tro detta. Men ställ fram en Brieost, en Fuetkorv eller några skivor Serranoskinka och snart är alla där och karvar, det är min erfarenhet!

  6. Oliver och nötter: När vi ändå talar om Spanien. Salta mandlar och marinerade oliver passar utmärkt som tilltugg till fikat!

  7. Pålägg: Ställ fram ett fat med pålägg. Ett salladsblad med en skiva ost, en skiva skinka, ett lager smör, en skiva gurka, paprika, lite färskost blir väldigt gott och fräscht fikabröd!

  8. Bärpaj: Hallon, rabarber, blåbär, osv. med ett täcke av smuldeg gjord på mandel och kokos är gott och om det blir för surt kan man ställa fram agavesirap så alla får söta enligt egen smak.

  9. Glass: Jag har en glassmaskin och på 20 minuter svänger jag ihop en nyttig glass gjord på äggula, grädde och vanilj eller vilken annan smaksättning som helst, ett säkert kort särskilt om det serveras ihop med en varm bärpaj.

strawberries-816698_1920

 

 

Vad bjuder ni på när ni får väntat eller oväntat besök? Behöver ni hjälp och råd med hur man kommer på banan igen efter att ha ätit eller levt ohälsosamt en tid? Tveka inte att höra av er till mig så hjälps vi åt att komma på rätt spår igen! Kontaktinformation finns på hemsidan. 

Facebookpinterestlinkedin