Facebookpinterestlinkedininstagram

Idag är det en vecka sedan vi avslutade stegtävlingen på jobbet. Och näää… jag vann verkligen inte! Mina kollegor är så sjukt hurtiga allihop nämligen! (Läs mer om stegtävlingen HÄR och HÄR.)

wood-691629_1280

Men känner mig ändå som en vinnare i tävlingen med mig själv (klyschigt, jag vet…!) och tävlingen med latmasken som bor i mig! Och det var ju den tävlingen som egentligen var grunden till alltihop, som jag blev tvungen att engagera hela kontoret i för att ha en chans att vinna!

Jag vann i den bemärkelsen att jag lyckades etablera en vana och att jag varit med och påverkat att några kollegor blivit mer ”vardagsmotionerade”. Det sista är faktiskt minst lika kul!

Mitt mål var helt enkelt att komma ut och röra på mig varje dag. Samla steg. Hur själva stegen togs spelade inte så stor roll, men jag hade en vision att de skulle utvecklas från powerwalks till joggingrundor och så småningom riktiga löpturer. Det allra största hindret för mig är alltid tiden. Jag måste ta mig tid till att gå ut, annars blir det inte av. Jag hittar alltid på ursäkter och skulle förmodligen kunna vinna VM i ursäkter om det fanns ett sådant!

När man vill etablera en ny vana finns det vissa saker man kan ha i åtanke så att man slipper snubbla på de stenarna och falla i de groparna som så många redan har fallit i och på och över.

  1. Ha ett klart definierat mål med din nya vana. Skriv helst ned det någonstans så att du inte glömmer bort det på resans gång och ger upp för att du inte minns varför du började!

  2. Låt det ta tid! Vår hjärna avskyr förändring. Det tar ungefär 3-4 veckor att skapa en ny vana om vi upprepar den tillräckligt mycket under den tiden förstås.

  3. Ta hjälp av andra runt omkring dig, de kan hjälpa till att peppa dig när det känns motigt eller vara ett stöd eller en sporre i ren allmänhet. Det beror alldeles på vilken slags person du är och vad det är för vana du ska etablera (eller kanske sluta med?).

  4. Identifiera alla möjliga hinder du kommer att möta under resans gång och bestäm dig för hur du ska bemöta dem när de dyker upp. Gör även upp för bemötanden av oväntade och okända hinder så att du inte plötsligt står där alldeles överraskad en dag och faller tillbaka i gamla vanor för att du blev lite paff.

  5. För att skapa en ny vana krävs att den följs av en belöning. Det måste dessutom vara en större belöning än den som du fick av att inte ha den nya vanan.

  6. Sist men inte minst – skjut aldrig upp något till imorgon, den nya vanan etableras nu inte imorgon!

Jag lyckades att etablera en ny vana på detta sätt: Det hela startade med en önskan från min sida att gå en stund varje dag. Träningen har varit sporadisk på sistone och jag vill verkligen röra på mig för att kroppen, sinnet och psyket mår bra av det. Mellan 14 mars till 10 april pågick tävlingen – det är fyra veckor, alltså tillräckligt lång tid för att en vana ska hinna etableras om man bara upprepar den tillräckligt ofta. Mitt mål var ju att komma ut varje dag – good enough! Jag visste att jag inte skulle ha tillräcklig disciplin på egen hand och behövde en morot, så jag engagerade mina kollegor i tävlingen så att de skulle sporra mig att fortsätta. Mitt största hinder var tiden, jag hinner aldrig gå ut på kvällarna, alltså bestämde jag att ta till tidiga morgnar för att få till stegen. Mina andra hinder är alla mina ursäkter. Till exempel ”det regnar”, ”det är kallt”, ”ont i halsen”, ”för trött”… ja, ni fattar?! Ont i halsen och för trött bemötte jag med att om jag fortfarande var sjuk och för trött när jag kom tillbaka, kunde jag ju alltid gå och lägga mig igen. Det behövde jag förstås aldrig! Vädret däremot fick jag ett alternativ till – jag kunde antingen gå mina steg ute eller göra ett Cross Fit pass hemma. Jag valde faktiskt det senare några gånger när det regnade eller när det var -3 och storm ute. Vad jag får för belöning av detta är dock lite luddigt? Min belöning består nog i en friskare kropp och möjligtvis i att jag själv imponeras av att jag är så himla duktig. 

För visst är det rätt imponerande ändå?! Att jag går upp och ut och går några kilometer alternativt kör ett Cross Fit pass varje morgon klockan 05:00! Eller så är det bara korkat, hehe!? Men med tanke på att jag resten av dagen mest sitter på kontoret eller i bilen, så känns det ändå rimligt att ha fått till denna vana, trots den okristliga tiden. Å andra sidan är det ganska rofyllt att vara ute i det fria när alla andra ligger och sover. Tystnaden gör ganska mycket för sinnesstämningen resten av dagen. Starta dagen med att gå ut och promenera bland rådjur och harar själva så får ni se!

Facebookpinterestlinkedin