Facebookpinterestlinkedininstagram

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur du genom att analysera din avföring kan få reda på väldigt mycket om din hälsa. Idag fortsätter jag lite på bajstemat, men det handlar om din anatomi och vilken position du är skapt att bajsa i.

Toaletter är ett ganska nytt påfund. På 1920-talet började de bli vanliga i Sverige och först 1970 utrotades de sista dassen i stadskvarteren. Men inte heller dasset är inte ett särskilt gammalt fenomen, utan det vanliga har alltid varit att man gått ut i naturen för att utföra sina behov.

Människans naturliga ställning för att bajsa är således att sitta ned på huk. När man sitter på huk får avföringen som en motorväg fritt fram raka vägen ut genom tarmarna. Att man har problem med förstoppning, eller att man bara delvis tömmer tarmarna när man går och sätter sig i en nittiograders vinkel på en toalettstol är ganska vanligt idag.

huksittande_anorectalangle

Som ni ser på bilden här ovan är puborectalismuskeln avslappnad när man sitter på huk och tarmarna kan tömmas utan problem. Puborectalismuskeln är muskeln vi spänner när vi håller oss och när vi sitter i nittiograders vinkel är den spänd och motverkar därmed själva bajsandet.

Vi i västvärlden ser ofta med skepticism på andra kulturers toaletter och toalettvanor, men faktum är att toaletten som bara består av ett hål i marken är mycket bättre för vår tarmhälsa än våra egna WC-stolar. Självklart ska vi inte byta ut våra toaletter till hål i marken, eller börja gå ut i skogen när vi behöver göra nummer två. Med något så enkelt som en pall kan du själv se till att dina tarmar får bästa möjliga förutsättning till tömning och därmed en bättre tarmhälsa.

Det finns givetvis en affärsman/kvinna som kommit på att denna ”revolutionerande upptäckt” går det att tjäna pengar på och man har uppfunnit ”Squatty Potty” som går att köpa i olika utföranden. Men det går givetvis bra med vilken pall som helst!

0471977_PE613791_S5

 

Pröva själva att ta in en pall på toan, eller låna barnens om ni har små barn hemma, och sätt dig med benen uppdragna. Brukar du lida av förstoppning känner du förhoppningsvis att det går lättare. Om du inte lider av förstoppning ska du ändå använda dig av en pall, det kommer att vara bättre för din hälsa i längden, du vill ju inte gå omkring med halvtömda tarmar!

Har du frågor om din tarmhälsa, problem med diarréer eller förstoppning, eller vad som helst som har med din hälsa att göra, hör gärna av dig till mig så hjälper jag dig gärna!

Facebookpinterestlinkedin