Facebookpinterestlinkedininstagram

Som med allting annat är svaret – Det beror på vad du har för mål! Har du lovat att köra en klassiker nästa år är träning A och O om du överhuvudtaget ska kunna ta dig i mål på de olika momenten. Om du däremot vill gå ned i vikt har träning visat sig ha mindre betydelse, medan om du vill leva hälsosamt och ha en stark, fungerande kropp så är träning återigen mycket viktigt.

fetma1

Socialstyrelsen har i denna rapport slagit fast att lågkolhydratkost är effektivast för viktnedgång jämfört med andra dieter och jämfört med träning. Dock vill jag påstå att träning hjälper till att påskynda processen. Lider man av mycket stor övervikt så kan det vara en omöjlighet att komma ut och röra på sig, det kan vara påfrestande för knän och leder att bara ta en promenad, – då är det bra att minnas att den mest effektiva metoden för viktnedgång är att slå om till lågkolhydratkost! Om du dessutom lägger till periodisk fasta så går det oftast i en rasande fart. Lider man bara av lite övervikt är det bra att träna. Det stärker din kropp samtidigt som musklerna definieras och huden har större chans att hänga med utan att bli slapp när kroppen minskar i omfång.

All form av träning är bra jämfört med ingen träning. Ju oftare desto bättre är mottot om man är vanlig motionär. Så det viktigaste vid övervikt är att man etablerar en rutin med regelbundna träningspass. Det är effekten av ALLA regelbundna pass som leder till hälsovinster – effekten av enstaka pass är närmast obefintlig! Däremot kan varje träningspass vara mer eller mindre effektivt. Det har visats i flera studier att kombinationen av lågkolhydratkost och styrketräning är den kombinationen av kost och träning som ger den största minskningen i fettmassa på kroppen. Om du dessutom konditionstränar så gör du allt rätt för att nå ditt mål.

dumbbell-940375_1920

Varför är det då så svårt med träning?

Enligt Jonas Bergkvist är hjärnan är programmerad för att inte slösa med onödig energi och att styra bort från kortsiktiga obekvämligheter. Den vill ha kortsiktig belöning i alla lägen. Det var sannolikt en bra överlevnadsstrategi då vi sprang omkring på savannen. Idag tar det sig uttryck i:

  • Att hjärnan ofta vill välja soffan istället för träningspass trots att vi vet att soffan inte gör att vi mår bättre över tid.
  • Att vi vill äta socker- och fettrik, processad, belönande mat trots att vi vet att dålig mat leder till sämre hälsa över tid.
  • Att vi vill äta och dricka något ofta och regelbundet och inte bli hungriga trots att vi vet att det kan leda till sämre hälsa över tid.
  • Att vi ofta väljer att röra oss innanför trygghetszonen och inte utmanar våra rädslor trots att vi vet att det inte är det som utvecklar oss över tid…

Hjärnan tänker således kortsiktigt. Medan det i själva verket finns många obekväma kortsiktiga livsstilsval som i längden leder till en bättre hälsa.

Träning hjälper dig att hålla din kropp i form, inte bara för att motverka övervikt, utan för att kunna leva livet utan värk, stelhet i leder och för att orka med de påfrestningar som livet erbjuder. Oavsett mål, vill de flesta leva så smärtfritt som möjligt, och träning är absolut en viktig komponent för att uppnå detta. Så min uppmaning är att vi alla regelbundet ska köra över hjärnans djupa drifter och få tillfällen då vi rör oss, helst med krav på insatser i både styrka, smidighet och kondition.

balance-405513_1280

 

Vill du ha hjälp med vilken kost och träning som passar dig bäst, eller bara med att komma igång med din viktminskning? Kontakta mig, så hjälper jag dig gärna!

Facebookpinterestlinkedin