Facebookpinterestlinkedininstagram

Den här bloggen är tänkt att vara inspiration till alla som vill må lite bättre, alla som funderar lite på sin hälsa och undrar vad de skulle kunna göra för att må sitt allra bästa. Den ska ge tips på allt mellan himmel och jord som du kan koppla till hur du mår. Det kan vara vilken kost du mår bäst av på kort och lång sikt och vilken kost som gör mer skada än nytta i din kropp, det kan vara träning, rörelser och motion likväl som återhämtning, meditation och vila. Jag försöker att täcka de flesta områden som berör din hälsa helt enkelt!

cairn-1286256_1920.jpg

Idag handlar bloggen om hormoner. Hormoner kanske får några att enbart tänka på könshormoner som östrogen och testosteron. Men faktum är att det är hormoner som styr våra liv! Sömnproblem, viktuppgång och viktnedgång, utbrändhet, stress, lycka, aptit, lust att träna, lust att leva, nedstämdhet, depression, lugn, energi, osv. är alla resultat av hormonernas arbete och balansen dem emellan i våra kroppar. Och, hör och häpna, vi kan själva påverka våra nivåer av de olika hormonerna i kroppen, utan att behöva ta en massa mediciner! Dock är det för vissa till och med livsnödvändigt att ta till mediciner då systemet annars inte fungerar alls. Men ofta kan man minska doserna genom att bara göra några få justeringar i övriga livet.

Hormonproduktionen kan påverkas av såväl vår kost (näringen), fysiska aktivitet som träning. Även våra gener samt vårt mentala och känslomässiga tillstånd kan påverka hormonproduktionen. Hormonerna är därför en central kommunikationsbärare för bra hälsa.

Kroppen strävar alltid efter hormonbalans och försöker alltid hålla rätt hormonnivå. Skulle hormonnivån bli för hög eller för låg, så kan det vara direkt farligt i många fall och hormon-obalans leder ofta till följdsjukdomar.

Ett vanligt exempel är kroppsbyggare som tar tillskott av testosteron och skapar ett sådant överskott av hormonet att testiklarna slutar producera testosteron själv, detta kan då leda till impotens och sterilitet.

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur kroppen kan börja utveckla olika typer av abstinens och beroenden när den vant sig vid att kompensera brister av olika hormoner genom olika substanser, exempelvis höja nivån av belöningshormonet dopamin genom att använda alkohol, socker eller annan drog – och ett sug efter drogen uppkommer! Hormonets receptorer i kroppen blir allt eftersom mer resistenta och kräver att mer och mer utav drogen måste tillföras för att samma nivå av hormonet ska finnas tillgänglig i kroppen. Detta förklarar också varför många får ett ökat sug efter till exempel snabba kolhydrater för att höja ofta förekommande låga blodsockernivåer, vilket i sin tur leder till en successiv ökad produktion av insulin som sänker blodsockret och när blodsockret sjunker kommer suget att äta igen, fastän det fysiska behovet av mat och energi är obefintligt. Det blir ett moment 22 som tyvärr bara leder till övervikt och ohälsa.

Vad kan man själv göra då för att uppnå hormonbalans i kroppen? Här är några tips:

  1. Sluta tillföra hormoner i onödan. Preventivmedel i form av p-piller, hormonspiral, mm kan vara väldigt bekvämt, men påverkar kroppens hormonbalans negativt. Läs ovan om testosterontillskott och dess otrevliga biverkningar.
  2. Tillför hormoner NÄR det behövs! Finns en obalans i kroppen kan den kanske regleras med att tillfälligt tillföra hormonet. Östrogen och progesterontillskott vid klimakteriebesvär har visat sig göra övergångsprocessen lindrigare. Depressioner kan ibland också kräva hormontillförsel för att komma upp på banan igen. Osv.
  3. Ät kost som gynnar hormonbalans. Lågkolhydratkost är det som låter hormonerna arbeta på sin mest balanserade nivå.
  4. Träning varvat med avkoppling ger balanserade nivåer av stresshormonerna. Vila på riktigt, meditera, träna så att du blir riktigt trött och svettig. Men variera dig!
  5. Gör upp med alla dina lik i garderoben. Allt som bekymrar dig och får dig att grubbla. Gå i terapi om så behövs. Lyckohormoner och må-bra hormoner behöver vara i balans. Går du i ständig oro har du konstant för höga nivåer av stresshormoner.
  6. Sov på natten. Vistas ute i dagsljus på dagen. Undvik skärmljus flera timmar innan du går till sängs. Melatoninnivåerna påverkar inte bara sömnen utan har även stor inverkan på andra processer i kroppen, till exempel fetma!
  7. För barn som växer är det extra viktigt att sova mellan klockan 22-01 då produktionen av tillväxthormonet är som starkast. Är man vaken då, rubbas helt enkelt tillväxten!
  8. Var mer fysisk (kramar, massage, sex, amning, socialt umgänge, dans). Då frigör du oxytocin som är avslappnande, lugnande, skapar trygghet, förbättrar relationer, minskar stress och ångest. Det förbättrar även näringsupptaget, ökar tillväxten hos barn, ökar läkningshastigheten av sår, stärker immunförsvaret, höjer smärttröskeln, minskar blodtrycket, förbättrar matsmältningen, minskar rädsla och fientlighet, motverkar depressioner, minskar stress. Högre nivåer av oxytocin innebär alltså lägre nivåer av andra hormoner som skapar en balans.

Slutsatsen du bör ta är alltså att hormonobalanser och balansering av hormonnivåer kan ske på flera olika sätt men att det bästa sättet är att stimulera kroppens naturliga hormonproduktion på ett sunt sätt så långt det är möjligt!

Facebookpinterestlinkedin