Facebookpinterestlinkedininstagram

Ni som har läst runt lite på min hemsida har säkert läst hur jag talar mig varm om vårt naturliga rörelsemönster. Vi är ju formade och skapade för att röra oss på vissa sätt precis som alla andra djur i vår värld. Fiskar simmar och kaniner skuttar mycket bättre än de klättrar i träd till exempel. Det är dock allt vanligare att vi människor inte rör oss alls och inte ens barnen är ute och leker i samma omfattning som de borde.

Jag har alltid varit aktiv, spelade fotboll när jag var yngre, tränat på Friskis & Svettis, tränat på gym, tränat Capoeira, Thai Chi, mm. Varje gång jag slutar träna får jag problem med låsningar i ryggen. Just nu är en sådan period, en ”mellan träningar period”, och lösningen jag har kommit på för att slippa ryggproblemen är att ändå utsätta kroppen för utmaningar, fastän inte i organiserad form och utan att bli svettig och andfådd, utan mer som träning i förbifarten eller rörelser som blir till ”av bara farten”.

Mitt liv ser skrämmande nog ut så här om jag inte tänker mig för:

Min människokropp är uppbyggd så att jag ska vara stark och orka lyfta, bära, dra och släpa på tunga saker, jag ska kunna springa snabbt ifrån faror och jag ska orka gå långa sträckor. Det är naturliga ursprungliga rörelser för människosläktet, som vi alla borde försöka få till med jämna mellanrum för att vår kropp ska förbli hälsosam länge.

primal-patterns_165083189

Ovan är exempel på rörelser som Crossfit rörelsen försöker att återskapa i sina träningspass.

Nedan är en annan livsstil som kanske är lite vanligare bland både barn och vuxna idag?


674c7b42

Okej, SJÄLVKLART så ser vardagen kanske INTE ut så här för ALLA, men för många är detta faktiskt livet. Och forskare varnar för den ena förslitningen efter den andra som kommer utav vår nya fascination för datorer, telefoner, paddor och teveapparater och de nya kroppsställningarna som vi statiskt sitter i timme ut och timme in. Många arbetar kanske inte framför en dator men har ändå ett fysiskt arbete utan stor variation som gör att kroppen i åtta eller fler timmar i sträck utför ungefär samma rörelser hela tiden och som också leder till förslitningar. Ett annat problem kan vara att man kanske tränar för ensidigt. Att man sliter ut vissa muskler mer än andra när man ensidigt utövar enbart en sport eller aktivitet. Så att en obalans bildas i kroppen istället.

Så ta er en tankeställare om hur era kroppar får röra sig om dagarna? Blir den utmanad och får jobba i olika situationer och positioner? Kommer den hålla i många år till och ge dig den aktiva  ålderdom du drömmer om? Om svaret på dessa frågor är nej och livet är rätt ensidigt i era rörelsemönster så föreslår jag att ni tar tag i situationen och gör något åt saken nu. Till exempel; gör en armhävning, hoppa grodhopp, hjula, stå på huvudet eller bara gör något, vad som helst, som ni inte brukar göra!?

Facebookpinterestlinkedin