Facebookpinterestlinkedininstagram

RÖRELSE och ÅTERHÄMTNING

Att vara ute är A och O när man försöker efterlikna stenålders människans liv, som ju är det man gör i mångt och mycket när man anammar Paleolivsstilen. Sedan kan man givetvis lägga sin egen ribba på hur långt man vill dra detta – om det är att springa en halvmara i barfotaskor eller sitta i lugn och ro och fiska eller kanske bara gå en promenad? Det spelar ingen roll – vi är skapta för uteliv!

Två andra viktiga delar av Paleolivet som jag tycker att man bör lägga fokus på är:

  1. Att avsätta tid för återhämtning.
  2. Att utsätta kroppen för rörelser så att den blir stark och smidig.

Och man behöver inte gå på gym, yoga eller crossfit för att utsätta kroppen för rörelser! Det ska inte vara svårt att komma ut och röra på sig. Och viktigt att minnas är att alla har sin egen rörelseribba. För vissa kan det faktiskt räcka med att böja sig ned och försöka knyta skorna!

Smidighet kan man träna på många olika sätt. Utsätter man regelbundet kroppen för olika rörelser så tränar man automatiskt upp smidigheten. Kruxet är att det måste vara OLIKA rörelser! Det funkar alltså inte att repetera samma tio övningar på gymmet regelbundet. Det är bra för styrka absolut, men inte något kroppen blir smidig av. Istället kan jag rekommendera skogspromenader. Off pist! Hoppa från sten till sten, stubbe till stubbe, gå balansgång på omkullfallna träd och grenar, klättra upp i träden och på stora stenar, hasa ned, häng i grenar, osv.

I lördags var det strålande sol och jag och döttrarna promenerade i skogen. För att få ut maximalt med rörelse så lekte vi ”inte nudda stig”. Ja, ni förstår kanske varför man gärna har barnen med sig på dessa promenader!? Att vara 41 år och ensam tjoa runt som en vilde i det lokala el-ljusspåret kan verkligen höja ett och annat ögonbryn…

Rörelse behöver inte vara jobbig för att vara nyttig. Och det är inte bara timmarna på gymmet som räknas (även om de givetvis också är bra). Våra stenålders förfäder spenderade med största sannolikhet väldigt få timmar på gymmet, men desto fler vilandes vid grottan efter att ha hoppat och skuttat runt i skogen i jakt på mat hela dagen.

För min del får jag inte bara nyttig smidighetsträning av en skogspromenad en solig vinterdag, utan också välbehövlig återhämtning. Förutom att det är garanterat krypfritt i februari så tankar jag energi från solstrålarna och naturen i sig ger ett härligt lugn. Det finns en anledning att man i Japan säljer skogsluft på burk!

 

Med solsken i ansiktet!Solsken i ansiktet!

Klättrar lite...

Klättrar på stenar…

Ihåliga träd

Nä, jag kom inte in…

Döttrarna fotograferar

Bildbevis – Inte nudda STIG var det!

Döttrar

 Urban Paleo Life

 

Facebookpinterestlinkedin