Spiral Stabilisering

SPIRAL STABILISERING

 

När vi tränar Spiral Stabilisering arbetar vi med hela muskelkedjor, inte enskilda muskler. En enskild muskel (eller muskelgrupp) kan tränas enskilt och då utföra sin uppgift väldigt väl, men för att vara funktionell när vi rör oss måste vi få den att fungera som en länk i sin kedja. Vi återupplivar de nervsignalbanor som ser till att hela muskelkedjan fungerar i ett flow.

Syftet är att du ska träna kroppen att oftare välja aktivering av de spirala muskelkedjorna samt återfå rörlighet som har minskats med åren. Detta skapar förutsättningar till läkning av överbelastade muskler/senor/ligament/leder och jämnar ut muskelobalans och bidrar till bättre koordination och balans.

bokatid_vit_morkbakgrund_120px

Spiral Stabilisering passar för dig som vill:

Ha en smärtfri rörelseapparat.

Förbättra din löpteknik.

Öka din rörlighet, styrka och balans.

Öka återhämtningen efter träning eller kroppsarbete.

Förbättra din prestation i din idrott.

Komma till rätta med fel- och överbelastningar som ger upphov till olika diagnoser:

t ex ryggskott, ischias, diskbråck, spinal stenos, idiopatisk skolios, hoppar-/löparknän, plantar fasciit – ”hälsporre”, hallux valgus, plattfothet, spänningshuvudvärk, axelimpingement, tennis- och golfarmbåge m.m.

(Diagnoser som idag anses som sjukdomar, men som i själva verket är en logisk respons från kroppen utifrån det sätt som vi idag använder den på. Därför ska de snarare betecknas som symptom från vävnader i kroppen som vi utsätter för stress.)

På köpet vill ha en smalare midja och en hållning i världsklass!

Läs mer om Spiral Stabilisering HÄR

 

Hur Går Det Till?

Första behandlingen går vi igenom Spiral Stabiliserings teori, vi gör en analys och kartläggning av dina individuella överbelastningar samt en plan för hur vi ska lägga upp din träning och rehabilitering. På återbesöken följer vi upp med nya övningar eller anpassar de gamla och ibland behövs även manuella grepp kring nacke, axlar och rygg för att hjälpa till att lossa på spänningar i muskulaturen. Dessa är inte istället för träning, men de kan bidra till att du kommer fortare framåt med din träning.

Träningen utförs med gummiband och du kan göra den hemma. Du lär dig först att utföra olika grundövningar med perfekt teknik. Dessa övningar sätter vi samman till ett litet pass som tar 10-15 minuter. Passet gör du dagligen eller så ofta som det passar dig. När du behärskar rätt teknik och gör grundövningarna i korrekt hållning kan vi bygga vidare med fler övningar. Beroende på vad som är din målsättning med träningen kan vi lägga till lite tuffare övningar som ytterligare utmanar din styrka, balans och koordination, eller fler rehabiliterande, avlastande och förebyggande övningar.

 

 

Vi utbildar oss till terapeut inom Spiral Stabilisering hos Natural Way som har utbildningsuppdraget för metoden spiral stabilisering i Sverige. Tillsammans med metodens grundare Dr. Richard Smišek, har ett utbildningskoncept skapats, som är unikt i sitt slag och som beskriver, ur ett banbrytande perspektiv, hur människans rörelsesystem fungerar som helhet, med hänsyn till och i förhållande till de ”naturlagar” vi idag känner till. Beräknad examen maj 2019.

 

.