Facebookpinterestlinkedininstagram

Äter du bra för det mesta men har kommit av dig av någon anledning och fallit tillbaka i smörgås och pastaträsket? Ingen fara! Här är några tips på hur du kan komma upp på banan igen:

accomplish-1136863_1280

  • Definiera VARFÖR du vill äta bättre än du gör i dagsläget. Är det för att du vill gå ned i vikt? Vill du må bättre på grund av sjukdom eller andra hälsoproblem? Eller vill du bara leva hälsosammare i allmänhet. Tänk ut, formulera det i ord och skriv ned målet någonstans där du lätt kan hitta det ifall du skulle komma av dig igen.
  • Förlåt dig själv för allt du tillåtit dig när du kom av dig. Sluta älta och acceptera vilka konsekvenser det fått (extra kilon, oroligare mage, sämre immunförsvar, etc) och lämna det bakom dig.
  • Gör en planering hur din vardag ska fungera när du lever hälsosammare. Ska du äta matlåda? Vilka val ska du göra på lunchrestauranger? Hur ska du få tid till att laga, handla eller förbereda för middagen? Vad tycker du är okej att äta när hungern sätter in? Är du förberedd för att kunna vara flexibel?
  • Analysera dina triggers. Hur mår du när du lättast trillar dit? Är det när du är ledsen, trött, stressad? Var trillar du lättast dit? Är det vid mormors fikabord, hemma i soffan eller på affären?
  • Bestäm dig i förväg vilken förhållning du ska ha till nästa gång du faller av banan och hur du ska mota bort dina triggers för att undvika att komma av dig överhuvudtaget.

Dessa tips ovan hjälper dig att motivera dig själv att fortsätta på utsatt bana eller att komma tillbaka på rätt spår igen. Som en extra bonus får ni här några av mina personliga tips som kan underlätta i vardagen:

  • Ha alltid med extra snacks i väskan. I min väska kan du hitta allt från oliver i påse, babybelostar, mandlar och smörpaket till ägg och ölkorv. När jag får för mig att köpa en snickers är det lätt att avstyra när jag ju har nyttigt snacks med mig!
  • Handla på nätet. Ica, Coop och Mathem är väldigt bra alternativ med hemkörning dagen efter man beställt. Du köper bara det du verkligen behöver och lockas inte av erbjudanden och slipper ha onödiga frestelser i skåpen. Dessutom är det himla snabbt och smidigt
  • Förankra ditt nya leverne hos din omgivning. Berätta att du vill att de stödjer dig att göra bättre val och inte leder dig på villovägar. Berätta också varför du vill leva hälsosammare. Sluta umgås med dem som inte ställer upp på detta!
  • Gör en matplan och håll dig till den. Om mat är väldigt laddat för dig – ät samma mat hela veckan – jättetråkigt!? Men det får dig att sluta fokusera på din nästa måltid och börja hitta andra saker som kan motivera dig i livet istället för mat
  • Ha en inställning att allt är tillåtet! Inget är förbjudet och det är inte synd om dig som inte ”får” äta. Om du ska äta något eller inte äta något vid ett givet tillfälle beror endast på vilket resultat du vill ha och hur snabbt du vill ha det! Eller på att du är beredd att stå ut med de symptom det du äter kommer att ge dig. Brakar magen ihop av lösgodis och du ska iväg på ett viktigt möte är det kanske lättare att avstå eftersom man vill ha ett annat resultat från mötet än att behöva springa på toa!? Är målet att gå ned i vikt till julfesten om några veckor finns det självklart inte så mycket utrymme till lösgodis och pasta carbonara om man vill uppnå sitt mål.

Vill du läsa mer? Klicka på länkarna nedan:

HÄR är ett inlägg jag skrivit om att etablera nya vanor.

HÄR är ett inlägg om varför du bör äta bra mat.

HÄR är ett inlägg om hur man kommer i form efter semestern.

på rätt väg

Behöver du hjälp med att hitta din motivation, att få råd till vad olika kost och livsstil har för effekt på din kropp eller bara undrar över något annat så tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig gärna! 

Facebookpinterestlinkedin