Facebookpinterestlinkedininstagram

Hösten är här och de flesta av oss har mer eller mindre trillat in i vår vanliga lunk efter semesterns utsvävningar. Det är nu vi tar nya tag och börjar leva lite hälsosammare, eller hur?

Vi försöker dra ned på det där glaset vin till maten, ölen på verandan, glassen när solen skiner, osv. Kanske har vi anmält oss till gymmet, eller rent utav gått dit och nyttjat årsabonnemanget några gånger? Många börjar hösten i ny bostad, ny stad, nytt jobb, osv. Hösten är en nystarts tid helt enkelt, precis som 1 januari!

Här kommer några råd hur jag tror att man lyckas med sitt nya hälsosammare liv och får det att hålla i sig ända fram till jul:

 

1. Sätt upp ett mål. Svara på frågan VARFÖR gör jag detta? Det är lättare att avstå från bullen om man kan påminna sig själv om VARFÖR man bestämt att bulle inte är ett bra livsmedel att äta. Lättare att få ändan ur vagnen och gå till gymmet om man har en målbild hur man vill att resultatet ska se ut när man varit där.

2. Tänk ut i förväg vilka HINDER du möjligtvis kommer att stöta på under höstens gång och tänk redan nu ut hur du ska agera när dessa hinder uppstår. Om det till exempel visar sig att det blåser full storm när du tänkt dig att du ska ut och springa – ha då en plan B i rockärmen som du kan dra fram. Eller om det bara finns sockerstinna bakverk på kalaset och du har bestämt dig för att avstå socker, hur gör du då – bestäm i förväg om det är okej att äta en bulle eller om du ska gå mätt till kalaset för att slippa frestas eller ha med dig egna sockerfria kakor?

3. Bestäm hur din rutin för hur du ska leva i höst ska se ut. Vilken/vilka dagar och/eller tider ska du träna/äta/sova/meditera osv. Och viktigast av allt FÖRSÖK ATT HÅLLA RUTINEN i största möjliga mån! Det tar 21 dagar att etablera en vana, ofta mycket längre tid än så. Du har större chans att lyckas om rutinen är realistisk, så känn efter om det verkligen är genomförbart att införa tre gympass om dagen, osv.

4. Ha kul och njut! Inget kommer att kunna bli en vana om du tycker synd om dig själv som inte ”får” äta 200 gram Marabou chokladkaka eller om du tvingar dig att äta selleri när det är det äckligaste du vet. Om du tränar ska du välja en träningsform som du tycker är rolig, om du hatar att springa får du inte ut något alls av en löptur i spåret, hur snabbt du än springer. Om träning i sig inte tilltalar dig, men du ändå har som mål att börja träna, kan du istället försöka hitta en träningsform som du kan utöva tillsammans med någon trevlig person så blir det roligare och lättare att träningen etablerar sig som en vana.

5. Tänk positivt, beröm dig själv varje gång du lyckats göra det du bestämt dig för att göra i ditt nya hälsosammare liv!

6. Sist men inte minst – Förlåt dig själv om du inte kan hålla det du förutsatt dig att göra! Inget blir bättre av att man grämer sig och klankar ned på sig själv. Det är bara att resa sig på nytt, borsta av sig och ta nya tag. Livet är fullt av avsteg och det är okej. Nästa gång kanske man har mer kraft att avstå från glassen, kliva ur soffan och ge sig ut på promenaden, osv.

 

adult-84478_1920

Facebookpinterestlinkedin